Vi er mer på sosiale medier enn på solsengen

Mobilundersøkelsen Mobile Travel Tracker viser at nordmenn er like opptatt av været når vi er på tur som når vi er hjemme.

0

Sammenlignet med de globale funnene, er nordmenn rett og slett svært opptatt av været.

Vi bruker også mye av ferien med nesen i mobilen. De norske tallene i undersøkelsen i regi av Hotels.com for de under 30 år, viser at vi i snitt tilbringer 2,76 timer på solsengen, mens vi bruker 2,83 timer på sosiale medier.

De globale tallene viser at opp mot ti prosent bruker mer enn syv timer per dag på mobilen i løpet av ferien.

Det er en kjent sak at nordmenn er opptatt av, og snakker mye om, været og værmeldingen. Mens én av tre svensker oppgir at de sjekker været før- eller under reisen, avslører den nye mobilundersøkelsen at nordmenn flest er svært opptatt av været når de er på reise. Nesten halvparten av oss (46 prosent) oppgir nemlig at de bruker mobilen til nettopp vær-apper før og under en reise. Faktisk er det flere som sjekker været enn kartet.

Sosiale medier har blitt det nye fotoalbumet, som vi oppdaterer i sanntid underveis på reisen. I tillegg fungerer det som en ypperlig kanal for å skryte. De norske tallene fra undesøkelsen viser nemlig at over 30 prosent av de spurte oppgir at de laster opp bilder på sosiale medier for å vise seg frem, og nær 20 prosent  passer på å sjekke inn på steder som regnes som kule av samme grunn. Nesten like mange (17 prosent) oppgir at de for det meste bruker tiden på sosiale medier når de er på reise til å sjekke hvor mange likes de har fått.

Smarttelefonen har blitt det ultimate reisefølget. Og det er ikke uten grunn at over 50 prosent av de spurte velger mobilen framfor kjæresten eller venner når de skal rangere det viktigste reisetilbehøret. Den fungerer som kart, som romnøkkel, som guide og til og med som lommeparlør og oversetter.

Dan Craig, direktør i Hotels.com brand, mener at det ikke er noen overraskelse at vi bruker mye tid på mobilen når vi er på ferie.

– Når nesten halvparten av de spurte oppgir at de har booket hotell via mobilen, er det ikke så rart at dagens moderne turist er så avhengig av smarttelefonen sin. Teknologiske fremskritt gjør at den blir et stadig mer uunnværlig reisefølge, sier han.

Topp 5: Dette bruker vi mobilen til på reise:

  1. Sosiale medier (46%)
  2. Sjekke været (46%)
  3. GPS/kart for å finne veien (46%)
  4. Ta bilde av hotellet/rommet (37%)
  5. Bestille taxi (24%)

Topp 5 å ha med på reise

  1. Mobiltelefonen (58%)
  2. Bestevennen/kjæresten (43%)
  3. Kamera (27%)
  4. Bærbar PC eller nettbrett (20%)
  5. Hodetelefoner (17%)

(Og hele 3% av de norske i undersøkelsen oppgir at en selfiestang er favorittilbehøret når de er på reise …)

Del.

Om forfatteren

Bjørn Moholdt

Sjefredaktør, Travel News bjorn@travelnews.no

Kommentarer er stengt.

  • Om Oss

    TRAVELNEWS

    Travel News er en uavhengig og kritisk formidler av informasjon og kunnskap for alle deler av reiselivet. Vi konsentrerer oss om næringslivsjournalistikk og følger betalingsstrømmene i bransjen.

    Travel News formidler stoff om reisebyråer, fly, hotell, charter og turoperatører, rederier, leiebil og alt annet som har sin naturlige plass i reisebransjen.

  • TIPS OSS

    captcha

  • Flickr-Bilder