Vekst i Trysil

I 2016 hadde de 20 000 nye kommersielle gjestedøgn fra mai til oktober, hovedsaklig som følge av stisykkelsatsningen.

0

Det gir en direkte omsetningsøkning i Trysil på rundt 30 millioner kroner. I tillegg gir det flere ringvirkninger til næringer som er underleverandører til reiselivet. Og nå skal Trysil klatre videre med Norges første helårlige Høyt & Lavt klatrepark.

Sommertrafikken i Trysil har skutt fart og kan skilte med en voldsom vekst i år. Mye av dette skyldes høye investeringer og utvikling innen stisykling. Oppsummeringer fra sommeren viser at Trysil hadde 20 000 nye kommersielle gjestedøgn, noe som gir gode ringvirkninger og leder dem et steg videre til å bli en helårsdestinasjon. Flere bedrifter i Trysil rapporterer nå om at de kan ansette flere på helårsbasis. Bare Radisson Blu, Knettsetra og SportLogden vil generere 20 flere helårsstillinger i 2016 og 2017. Totalt har Trysil cirka 88 000 kommersielle gjestedøgn fra mai til oktober.

– Det er veldig gledelig å se at tiltakene våre gir de resultatene vi ønsker. Ekstra godt er det å se at mange bedrifter i Trysil nå kan ansatte de som tidligere kun har vært sesongansatte i helårsstillinger. Det bedrer deres forutsetninger for å drive bærekraftig og øker også muligheten for å lykkes bedre om vinteren, sier Gudrun Sanaker Lohne, daglig leder i Destinasjon Trysil.

Sikter høyt

Sykkelsatsingen fortsetter, men nå får gjestene i Trysil enda flere aktiviteter å bryne seg på. Klatreparken, som åpnes sommeren 2017, vil eies og drives av Trysilguidene, som har inngått et franchisesamarbeid med Høyt & Lavt.

– Dette er noe vi har jobbet veldig lenge med i Trysil, og endelig får vi det til. Vi mener at en klatrepark vil være et perfekt komplement til Trysil og vår naturlige fornøyelsespark. Det gir gjestene våre enda flere grunner til å bli lenger i Trysil. I tillegg får vi i Trysilguidene flere ben å stå på gjennom sommeren. Klatreparken vil også gi oss muligheter for flere helårsansatte, sier Ruder Thorén.

Helårlig Høyt & Lavt-park

Trysilguidene har investert nesten 7 millioner kroner i klatreparken og den kommer til å inneholde 66 klatreelementer. Klatreparken kommer til å bli unik både på grunn av plasseringer og fordi det blir en av Norges første helårlige Høyt & Lavt klatreparker. Parken bygges slik at det blir muligheter for å utvide den etter hvert.

– Vi har valgt å plassere klatreparken hvor all den tilrettelagt syklingen i Gullia foregår. Klatringen vil faktisk skje over sykkelstiene. Det gjør at både klatringen og sykling får et spennende element. Hele dette området er spesielt med tilrettelagte aktiviteter som stisykling, terrengminigolf, golf, rulleski- og skiarena, forteller Ruder Thorén.

– Vi har også et ønske om å lage en park som kan være åpen både sommer og vinter. I samarbeid med Høyt & Lavt utvikler vi elementer som funker hele året.

8 000 besøkende første året

Det er estimert at klatreparken vil ha hele 8 000 besøkende det første året. 6 000 av disse gjestene forventes å komme i sommerperioden fra juni til september. Da vil parken ha åpent hver dag, hele dagen. Utøver det vil parken ha åpent noen helger og i ferietider. Ole Kristian K. Hansejordet, som er markedssjef i Høyt & Lavt, mener at potensialet er stort og sier at hvis ikke parken får over 10 000 besøkende første året skal han spise capsen sin.

– Nå starter vi byggingen av klatreparken. I løpet av vinteren vil det første elementet være på plass; et 12 meter høyt tårn som skal være utgangspunktet for alle løyper. Ambisjonene våre er høye, men så mener vi også at forutsetningene våre er gode. Vi har allerede mange gjester som besøker Trysil og parken ligger midt i smørøyet, lett tilgjengelig der gjesten er, sier Ruder Thorén.

Del.

Om forfatteren

Sjefredaktør, REIS tom@reis.no

Kommentarer er stengt.

The travel news MAGAZINES!

  • Om Oss

    TRAVELNEWS

    Travel News er en uavhengig og kritisk formidler av informasjon og kunnskap for alle deler av reiselivet. Vi konsentrerer oss om næringslivsjournalistikk og følger betalingsstrømmene i bransjen.

    Travel News formidler stoff om reisebyråer, fly, hotell, charter og turoperatører, rederier, leiebil og alt annet som har sin naturlige plass i reisebransjen.

  • TIPS OSS

    captcha

  • Flickr-Bilder