Norske attraksjoner er uproffe

Interessen for norske turistattraksjoner er stor, men vi er for dårlige til å selge dem. Det kommer frem i en studie i regi av Opplevelser i nord.

0

– Vi er rett og slett for lite proffe i presentasjonen, sier professor Øystein Jensen ved Handelshøgskolen i Bodø, som står bak studiet.

Internasjonalt reiseliv er sterkt voksende, og mer enn én milliard mennesker er eller skal på ferie. For å nå frem i alle støyen er det derfor avgjørende å gjøre seg synlig, på en måte som appellerer, og da må det profesjonelle virkemidler til.

Den internasjonalt anerkjente merkevarebyggeren Wally Olins uttrykte for noen år sin bekymring når det gjaldt norsk reiseliv, og den satsing som ble gjort mot utenlandske turister.

– Norge har så mye penger at de ikke trenger reiselivet. Det er og blir en binæring, mente Olins.

Det synes fortsatt å prege satsingen, også om vi skal tro studien til Jensen.

– Vi bruker mye ressurser på å bygge opp attraksjonene, men glemmer presentasjonen. Der er vi ikke profesjonelle nok, særlig om vi skal skape opplevelser blant utenlandske turister, sier han.

Jensen nevner Norsk Luftfartsmuseum i Bodø, Hamsunsenteret i Hamarøy og Norske Oljemuseum i Stavanger som eksempler. Professoren har i tillegg besøkt en mengde andre og ulike turistattraksjoner i inn- og utland som grunnlag for sin studie. Blant de rundt 50 attraksjonene er Disneyworld og Kennedy Space Center i USA, Mummiland i Finland, Penguin Parade i Australia, Anne Frank House i Amsterdam, Kristiansand Dyrepark og Nordkapplatået.

– Fellesnevneren er at presentasjonen er svært viktig. Når en attraksjon ikke gjør det bra skyldes det i stor grad at man har trodd at temaet selger seg selv. Man har rett og slett undervurdert betydningen av presentasjon og skapingen av attraksjonen som en opplevelsesarena, sier han

Ifølge Jensen trengs det en profesjonalisering for at publikum skal få en opplevelse og lære om temaet. Der mener han Norge henger etter.

Jensen understreker videre at virkemidlene må stå i forhold til temaet du skal formidle og hvem du ønsker å nå. Noen ganer er det bra å bruke avansert teknologi og dramaturgi, andre ganger – som i Anne Frank House – er det rett med en nedtonet presentasjon,

– Uansett er det viktig at ikke attraksjonen bli statisk. Den må hele tiden holdes aktuell, eller så dør den, understreker han.

Ett eksempel er Norsk Oljemuseum i Stavanger, som ble bygd som et monument over den norske oljeindustrien.

– Den har stagnert, mener han.

Et positivt eksempel han trekker frem er Rockheim i Trondheim.

– Der får folk delta med synging og spilling. Det er veldig attraktivt. Jeg har også stor tro på Aurora, rakettskytefeltet i Andøya, som er under utvikling. Tas de rette grepene der kan det bli en attraksjon, sier Øystein Jensen.

 

Fakta

Opplevelser i nord er et forskningsprogram som drives av et konsortium bestående av Handelshøgskolen i Bodø, Universitetet i Tromsø, Høgskolen i Harstad, Nordlandsforskning, NORUT og Biforsk. Programmet er finansiert gjennom Forskningsløft Nord, Norges Forskningsråd.

Del.

Om forfatteren

Bjørn Moholdt

Sjefredaktør, Travel News bjorn@travelnews.no

Kommentarer er stengt.

  • Om Oss

    TRAVELNEWS

    Travel News er en uavhengig og kritisk formidler av informasjon og kunnskap for alle deler av reiselivet. Vi konsentrerer oss om næringslivsjournalistikk og følger betalingsstrømmene i bransjen.

    Travel News formidler stoff om reisebyråer, fly, hotell, charter og turoperatører, rederier, leiebil og alt annet som har sin naturlige plass i reisebransjen.

  • TIPS OSS

    captcha

  • Flickr-Bilder