Nye matopplevelser i lufta

Som en del av satsingen på unike nordiske opplevelser inngår flyselskapet Finnair et samarbeid med nordiske toppkokker, som skal gi passasjerer både på business- og økonomiklasse kulinariske opplevelser i lufta.

0

Med lanseringen av det nye servicekonseptet kan passasjerer på business-klasse skreddersy mat- og vinopplevelsene ombord. Finnair tilbyr et bredere spekter av mat- og vinalternativer, som serveres på forespørsel til kundens foretrukne tid – som om du var på restaurant.

Et stykke Norden

– Maten ombord er en viktig del av undersøkelser om kundetilfredshet i flyselskapene, særlig på langdistansefly, sier Robert Lönnblad, sjef i Finnair Skandinavia.

– Mat har stor innvirkning på den samlede kundeopplevelsen, og derfor er det helt naturlig for oss å satse tungt på dette området.

Finnair har siden 2013 tilbudt signaturmenyer designet av finske toppkokker til reisende på business-klasse. I disse dager introduserer flyselskapet samarbeid med den svenske toppkokken Tommy Myllymäki for business-klasse. Tommy Myllymäki har blitt nominert til årets kokk i Sverige, er kreativ leder for fem Stockholm-restauranter og har representert Sverige med stor suksess i den prestisjetunge Bocuse d’Or-konkurransen

Også økonomiklasse får nye menye,r laget av Finlands kulinariske lag, som representerer Finland i internasjonale konkurranser. Menyene på både business- og økonomiklasse blir tilgjengelige fra 7. februar og gjelder på langdistanseflygninger fra Helsinki.

– Vi gleder oss til å tilby et lite stykke Norden til tusenvis av kunder som flyr med oss hver dag, sier Lönnblad.

Finsk design

Som en del av det nordiske konseptet, innfører Finnair også den klassiske finske tradisjonen «Kahvikutsut». «Kahvikutsut» er en type kaffeservering, hvor du får servert syv tradisjonelle finske søtsaker som karelske paier, kanelboller, kaffekake og tradisjonelle finske sjokolader mellom de to måltidstjenestene. Konseptet trer i kraft 7. februar 2018 på flyreiser til Seoul, Tokyo og Shanghai, med en gradvis utvidelse til de resterende langdistansedestinasjonene i løpet av våren og sommeren.

Marimekko er et klassisk finsk designmerke, som blant annet skal levere nye kabintekstiler til Finnair. (Foto: Finnair)

Det er ikke bare mattilbudet som fornyes i 2018. Både business- og økonomiklasse får et løft med nye tekstiler fra det ikoniske finske designhuset Marimekko. Det nordiske temaet kommer til syne gjennom nye kabintekstiler og -fasiliteter, inkludert nye enkle og stilige setetrekk og puter, tepper og porselen med print – alt fra Marimekko.

De nye interiørelementene lanseres i Finnairs Airbus A350-fly i faser i løpet av 2018.

Del.

Om forfatteren

Bjørn Moholdt

Sjefredaktør, Travel News bjorn@travelnews.no

Kommentarer er stengt.

  • Om Oss

    TRAVELNEWS

    Travel News er en uavhengig og kritisk formidler av informasjon og kunnskap for alle deler av reiselivet. Vi konsentrerer oss om næringslivsjournalistikk og følger betalingsstrømmene i bransjen.

    Travel News formidler stoff om reisebyråer, fly, hotell, charter og turoperatører, rederier, leiebil og alt annet som har sin naturlige plass i reisebransjen.

  • TIPS OSS

    captcha

  • Flickr-Bilder