– Elbil-lansering god Norges-reklame

At Nissan Europa valgte Oslo som lanseringsby for sin nye el-modell er ikke minst en bekreftelse på hovedstadens fortreffelighet for denne typen arrangementer.

0

Det mener ikke minst byens ordfører Marianne Borgen (SV). Under lanseringen mandag viste hun særlig til den satsingen Norge og Oslo har gjort for å legge forholdene til rette for elbil-bruk, blant annet ved hjelp av skattemessige incentiver. Det mener hun gir ringvirkninger ut over det rent bilfaglige.

Hun tror også Oslo som kongressby med slike arrangementer blir lagt mer merke til.

– Det er arbeidet langsiktig med dette over flere år, sier hun til Travel News.

Oslo-ordfører Marianne Borgen var til stede i flere fora under Nissan-lanseringen ikke minst for å markedsføre Oslo som en grønn by. (Foto: Bjørn Moholdt)

Borgen tror en slik massemønstring av journalister og bransjefolk fra hele Europa vil bidra til økt oppmerksomhet internasjonalt ut over bare de bilinteresserte. De mer enn 700 gjestene fra hele Europa vil også få med seg flere av Oslos attraksjoner under besøket.

Den japanske bilprodusenten Nissans lansering av sin andre generasjon elbil er tilrettelagt lokalt av det norske eventbyrået Fotspor. 180 journalister fra hele Europa er til stede for å dekke lanseringen. I tillegg er forhandlere og kunder i Norden og Baltikum invitert.

Les om Fotspor her!

– Norges særstilling som elbilland var avgjørende for Nissans valg av Oslo fremfor London, Berlin og Amsterdam. Vi er et utstillingsvindu mot Europa for elektrisk mobilitet, og arrangementet gir oss en unik mulighet til å vise andre hvordan og hvorfor Norge har lykkes, sier blant annet Nissans kommunikasjonssjef Knut Arne Marcussen til VG om arrangementet.

Oslo ordfører er enig i den karakteristikken. Hun tror også at en satsing på miljø på bred front er noe Oslo også vil kunne bruke aktivt i den generelle markedsføringen av byen.

– Å vise frem hovedstaden på denne måten som en grønn by er jo midt i blinken, konkluderer Marianne Borge.

Nissan øverste leder i Europa Paul Willcox var selvsagt på plass under lanseringen. (Foto: Bjørn Moholdt)

Del.

Om forfatteren

Bjørn Moholdt

Sjefredaktør, Travel News bjorn@travelnews.no

Kommentarer er stengt.

  • Om Oss

    TRAVELNEWS

    Travel News er en uavhengig og kritisk formidler av informasjon og kunnskap for alle deler av reiselivet. Vi konsentrerer oss om næringslivsjournalistikk og følger betalingsstrømmene i bransjen.

    Travel News formidler stoff om reisebyråer, fly, hotell, charter og turoperatører, rederier, leiebil og alt annet som har sin naturlige plass i reisebransjen.

  • TIPS OSS

    captcha

  • Flickr-Bilder