Widerøe-kutt rammer Finnmark og Vestlandet

Widerøe sier det kan gi kraftige rutekutt i distriktene som følge av den nye flypassasjeravgiften og. Flere ruter i Finnmark og Vestlandet kan bli rammet.

0

I statsbudsjettet for 2019 varsler Finansdepartementet en endring i innretningen for den mye omtalte flypassasjeravgiften. I stedet for en flat avgift på 83 kroner pluss moms pr. billett for alle, skal det innføres to satser fra april neste år:

75 kroner pluss moms pr. billett i Norge og til resten av Europa. 200 kroner pluss moms pr. billett til resten av verden.

Differensiert avgift

Flypassasjeravgiften ble innført med virkning fra 1. juni 2016. Den er på 83 kroner pluss moms per flypassasjer og kom som et resultat av budsjettforhandlingene høsten 2015, da det trengtes inntekter for å finansiere budsjettet.

Reaksjonene var sterke fra flyselskapene. Ifølge SAS og Norwegian har den sterke konkurransen innenfor luftfart gjort at selskapene selv har måttet ta kostnaden, og i liten grad belastet passasjerene med avgiften.

I 2017 fikk staten rundt 1,9 milliarder i inntekt fra avgiften. I forbindelse med budsjettavtalen for 2018 ble regjeringen bedt om å vurdere omlegging av dagens avgift slik at den får en miljøprofil.

I budsjettet for 2019 foreslår regjeringen en differensiert avgift: 75 kroner pluss moms i Norge og Europa og 200 kroner pluss moms på flyvninger til resten av verden. I mellomtiden foreslås det å prisjustere avgiften fra 83 til 84 kroner pluss moms fra 1. januar 2019 og frem til en ny avgift innføres i april neste år.

Flyselskapet Widerøe har ført en spesielt hard motstand mot flypassasjeravgiften de siste to årene og rammes mest: Det er fordi en kort flyreise i Nord-Norge så langt har fått samme avgift som en flyreise til Kanariøyene eller Thailand.

Nå blir det en betydelig økning i avgiften på de aller lengste flyreisene, men Widerøe mener det får liten betydning på innenriks:

– Det er på ingen måte nok til å sikre rutetilbudet i distriktene, sier Widerøes kommunikasjonssjef Silje Brandvoll til Dagens Næringsliv.

Finansminister Siv Jensen (Frp) kommenterte den nye avgiften på en pressekonferanse mandag:

– Vi har registrert at mange mener det er lurt å differensiere flypassasjeravgiften. Det vil være et bidrag til Widerøe, sa Jensen.

– Ingen miljøeffekt

Ifølge DN har Widerøe beregnet effekten av ny passasjeravgift, økt CO2-avgift og økt moms på flyreiser innenriks til rundt 200 millioner kroner i økte kostnader årlig, sammenlignet med avgiftsnivået i 2015. Endringene foreslått i den nye avgiften vil gi anslagsvis 11 millioner kroner i lavere avgifter årlig for Widerøe.

– Det monner rett og slett for lite, sier Brandvoll til avisen.

Mandag sendte Widerøe ut en pressemelding der selskapet advarer om at det vil bli nye kutt i rutetilbudet om kort tid hvis ikke avgiften på korte flyruter kuttes ytterligere.

Widerøe kuttet tidligere i år 44 flyvninger til og fra Lofoten og Vesterålen i Nordland, og sier det er for tidlig å si hvilke ruter som kan bli berørt nå.

– Det vil være kommersielle ruter med lite trafikkgrunnlag som ikke er en del av anbudsrutene for staten, sier Brandvoll videre til DN.

Ifølge avisen er det blant annet følgende ruter som kan bli rammet av svakere tilbud eller nedleggelser hos Widerøe:

Flyrutene Florø–Bergen, Florø–Oslo og Ørsta/Volda–Oslo ble tatt ut av anbudsregimet i 2016 og drives i dag kommersielt, men har svakere lønnsomhet etter økningen i avgifter.

Noen få ruter til Midt-Norge, blant annet Oslo–Namsos, drives kommersielt og med lavt trafikkgrunnlag. Også Bodø–Stokmarknes og Bodø–Harstad/Narvik kan berøres.

Flere ruter fra Tromsø til småflyplasser i Finnmark drives uten statlig tilskudd og kan rammes av rutekutt.

Kommunikasjonssjef Knut-Morten Johansen i SAS sier det er positivt at avgiften deles i to, men er enig med Widerøe i én ting:

– Det er et skritt i riktig retning, men avgiften er fortsatt for høy til å skjerme rutetilbudet i Norge. I tillegg savner vi å se at en eneste krone fra avgiften blir øremerket miljøformål, sier Johansen til DN.

Johansen i SAS mener flypassasjeravgiften ikke har miljøeffekt. Her er han for øvrig på rad 5 i Norwegian har de senere år satset tungt på billige flybilletter på langdistanse til Thailand og USA og misliker den foreslåtte inndelingen i avgiften.

– Vi synes det er positivt at regjeringen foreslår å redusere avgiften på flyvninger i Europa. Avgiftsøkningen på interkontinentale flyvninger er dårlig nytt, sier Norwegians kommunikasjonssjef Lasse Sandaker-Nielsen, og viser til effektene for turistnæringen.

– De siste årene har andelen amerikanske reisende til Norge økt kraftig og bidratt til høyere verdiskaping i norsk reiseliv, sier han.

Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.