Utfordrer drosjene

Før nyttår skal 250 elbiler stå klare til å utfordre drosjemarkedet i Oslo.

0

– Vi skal gi ytterligere incentiver for folk som er nære ved å kvitte seg med bilen sin. I tillegg ser vi et marked i forretningssegmentet som kan synes at det er mer hensiktsmessig enn drosje, sier Espen Dyb Løvold, nylig påtroppet som sjef for NSB Bybil as, et selskap i NSB-konsernet som fra nyttår skal ha 250 elektriske bybiler i Oslo.

Dyb Løvold er sikker på at ordningen kan erstatte en del drosjeturer, for eksempel en del kortere turer. Den blir også en konkurrent til bilutleieselskapenes delingstilbud i byene samt deletjenesten Nabobil.no.

– Vi skal etablere parkeringsplasser, kalt «hotspoter», så tar man denne bilen inn mot byen og kollektivt videre til bykjernen. Det er i tillegg mye igjen av Oslo mellom Ring 1 og 3, sier Dyb Løvold.

I mars i år inngikk NSB en intensjonsavtale med Green Mobility, og den formelle avtalen ble underskrevet i sommer. Tidligere i høst ble det kjent at NSB Bybil as har valgt Renault som leverandør av elbilen Zoe til prosjektet.

Det danske selskapet Green Mobility ble børsnotert i 2017, og Oslo er den første byen utenom København hvor selskapet etablerer seg. Selskapet tjener ennå ikke penger i Danmark, tredjekvartalstallene ble nylig lagt frem og da viste bunnlinjen et underskudd på 7,1 millioner danske kroner.

Bybilen trenger ikke returneres til et spesielt sted, men kan parkeres innenfor en definert sone i Oslo. Bybilen trenger ikke returneres til et spesielt sted, men kan parkeres innenfor en definert sone i Oslo.

Bildelingsselskapet ble stiftet i 2013, kom med sine første biler på gaten i 2016, og ifølge grunnlegger og styreleder i selskapet, Henrik Isaksen, er dette en tjeneste som appellerer sterkt til unge i København.

– Vi opplever at en del av våre kunder ikke ønsker å binde opp penger ved å eie eller lease en bil, som allikevel står stille det meste av tiden. De vil ha adgang til mobilitet når det passer dem, og de vil kun betale for den tiden de faktisk bruker bilen, sier Isaksen til Berlingske Tidende.

Oslo Taxi ser ikke på NSB Bybil som en direkte konkurrent til drosjenæringen.

– Andre bildelingstjenester vil merke mer til denne satsningen enn oss, skriver informasjonskonsulent Tone Tufte i Oslo Taxi i en epost til DN.

Oslo Taxi mener det vil være positivt også for dem om flere dropper privatbilen.

– Med dagens fokus på delt mobilitet vil denne type tjeneste fungere som et supplement til kollektivtransport og taxi, skriver Tufte.

NSB Bybil

* Selskapet har en franchiseavtale med danske Green Mobility, som drifter 400 elbiler i København.

* Man registrerer seg på en app, finner bil og låser den opp med appen.

* Bilen kan parkeres hvor som helst innenfor Ring 3, så lenge det er en lovlig parkering uten tidsbegrensning,

* Selskapet skal etablere såkalte hotspots der flere biler kan stå. Et team bedriver vedlikehold og lader bilene ved behov.

* Bybilene er elbiler av typen Renault Zoe med en teoretisk rekkevidde på 40 mil.

* Prismodellen er fem kroner per minutt, 750 kroner for ett døgn, eller 20 timer i måneden for 1499 kroner.

* Selskapet er en del av NSB-konsernet og er nå i sluttfasen av testing slik at det innen årsskiftet skal stå 250 elbiler tilgjengelig for folk rundt omkring i Oslo.

Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.