Mest irritert på forsinkelse og kø

Forsinkelser, endeløse køer og plunder og heft i sikkerhetskontrollen. Dette er de forholdene som irriterer aller mest blant folk som reiser mye.

0

Landets største reisebyråkonsern, Via Travel, har gjennomført en undersøkelse om hva som vekker sinne hos folk som er på reisefot, meldte Aftenposten på lørdag. Verstingen er ikke vanskelig å få øye på:

– Mer enn seks av ti svarer at forsinkelser er det verste de opplever. Og det er ikke det minste rart, sier administrerende direktør i reisebyråkonsernet, Rune Feltman, til Aftenposten.

VIA-undersøkelsene har vist at effektivitet blant jobbreisende prioriteres foran pris i mange tilfeller.

– Det reduserer effektiviteten, det kan ha negativ innvirkning på hele formålet med reisen, og det oppleves som lite produktivt i en hektisk hverdag, mener Feltman.

Dårlig informasjon
Selv om han ser at flyselskapene har tatt en rekke grep for å redusere omfanget av forsinkelser i så stor grad som mulig, er det rom for betydelige forbedringer når det gjelder selve kundebehandlingen når det inntrer trafikkforstyrrelser:

– Jeg er overrasket over at de ofte fortsatt ikke evner bedre å informere de reisende på en rask, god og effektiv måte når forsinkelser først inntreffer. På dette området mener jeg flyselskapene fortsatt har et betydelig forbedringspotensial, mener Via-sjefen.

Etter forsinkelser er det den nitide sikkerhetskontrollen som vekker harme:

– Verst for de reisende er nok usikkerheten rundt hvor lang tid de må beregne å tilbringe i sikkerhetskontrollen. Det gjør det også vanskelig å planlegge i hvor god tid før avreise de må være på flyplassen. For det andre irriterer nok mange reisende seg over medreisende som bruker uforholdsmessig lang tid i sikkerhetskontrollen, ved at de ikke er forberedt på de prosedyrer som gjelder for å ta ut PC-en, ta av belter og sko. For det tredje tror jeg nordmenn generelt ikke er så tilfreds med å stå i lange køer, selv om de tross alt som oftest beveger relativt raskt, mener Feltman.

Barn frikjennes
De som frykter at støy fra små barn er det verste folk på jobbreise vet, kan senke skuldrene neste gang de er på reise med unger. Undersøkelsen viser nemlig at ulyder fra småtassene kommer nesten sist på listen over irritasjonsmomenter.

Mye verre er det da med folk som snakker høyt i mobiltelefonen og som ellers opptrer uhøflig overfor medreisende:

– Situasjoner som oppleves som irriterende tror jeg i stor grad handler om at man ikke tar hensyn til sine omgivelser og medpassasjerer ved for eksempel å snakke høyt i mobiltelefon eller ikke gå til side i midtgangen, så man skaper kø og trengsel, sier Rune Feltman.

Skrevet av Stein Arild Iglebæk 12.12.2011 klokken 11.20

Share.

About Author

Comments are closed.