Filmfestival er gullgruve

På fem år har de økonomiske ringvirkningene av Tromsø Internasjonale filmfestival (TIFF) nesten doblet seg, fra 14 til 26 millioner kroner.

0

Det viser den nye publikumsundersøkelsen til selskapet Bedriftskompetanse.

I 2006 undersøkte de ringvirkningene av filmfestivalen første gang. Den viste da at festivaldeltakerne la igjen 14 millioner kroner til byens hoteller, restauranter og butikker. Da en tilsvarende undersøkelse ble gjennomført i år, viste det seg at de dokumenterte ringvirkningene hadde økt til 26 millioner kroner.

Større enn ventet
– Det er en ganske stor økning fra 2006 til 2011. Vi visste at det ville bli en økning fordi publikumstallet har økt i samme periode, men ble litt overrasket over tallene, sier Lisa Hoen, daglig leder i TIFF.

Bedriftskompetanse hadde heller ikke ventet en slik økning.

– Vi ble overrasket over at den ble så stor. Det drypper på store deler av reiselivet, varehandel, transport og kiosk. Etter undersøkelsen i 2006 ble det bevissthet om ringvirkninger. TIFF skal ha mye av æren for kulturnæringssatsingen, sier Stein Windfeldt, seniorrådgiver i Bedriftskompetanse.

Publikumsundersøkelsen viser at hver tredje festivaldeltaker er tilreisende, og at to av tre tilreisende ikke har noen spesiell tilknytning til Tromsø.

Skrevet av Stein Arild Iglebæk 08.12.2011 klokken 20.00

Stykket opp på bransjer fordeler de lokale ringvirkningene på 26 millioner kroner seg slik:

8,2 millioner kroner til uteliv.
6,6 millioner til drift av TIFF.
4,9 millioner til handel.
2,9 millioner til hoteller.
1,9 millioner til kiosker.
1,5 millioner til transport.

(Tallene baserer seg på en spørreundersøkelse av 350 festivaldeltakere under TIFF.)

Share.

About Author

Comments are closed.