Tøft år for Norwegian

Dreamliner-trøbbel og tap på drivstoff-avtaler tynger Norwegian-resultatet. Samtidig varsler selskapet om en intensjonsavtale med et ikke navngitt asiatisk selskap.

0

Norwegians resultat falt med nesten 1,5 milliarder kroner i 2018 på grunn av store problemer med Dreamliner-flyenes motorer og tap på sikring av drivstoff.

Årsresultatet for 2018 påvirkes også kraftig av det Norwegian beskriver som tøff konkurranse i en periode der selskapet har vokst betydelig internasjonalt.

– 2018 har vært et år preget av noen store negative overraskelser. Negative overraskelser på motorsiden kostet oss mer enn 1 milliard kroner, fastslo konsernsjef Bjørn Kjos da han presenterte årsresultatet og kvartalsresultatet på Fornebu torsdag morgen.

Kjos viste til at Norwegian i fjor måtte leie inn fly med mannskap for å unngå forsinkelser og kanselleringer på interkontinentale flygninger på grunn av driftsproblemer med Dreamliner-flyenes motorer.

Nå er det imidlertid inngått en avtale med motorprodusenten Rolls-Royce, som ifølge selskapet vil ha en positiv effekt på 2019-resultatet. Lavprisselskapet forventer nå at motorutfordringer ikke vil påvirke flygningene i tiden framover.

Intensjonsavtale
Samtidig har lavprisselskapet altså tapt store summer på inngåtte avtaler om kjøp av drivstoff til en gitt pris. Ettersom oljeprisen falt fra rundt 80 dollar fatet til under 60 dollar i fjerde kvartal, kunne Norwegian spart betydelige summer på å kjøpe drivstoff billigere enn de gjorde.

Selskapet har allerede iverksatt en rekke initiativ for igjen å få en lønnsom drift. Dette gjelder både et internt program for å kutte kostnader, forbedring av rutestrukturen og salg av fly.

Ifølge finansdirektør Geir Karlsen har Norwegian endelig lyktes med å signere en intensjonsavtale med et asiatisk selskap om felles eierskap av en rekke fly, skriver Dagens Næringsliv.

– Vi har signert en intensjonsavtale med et asiatisk selskap. Dette er samtaler med tre parter: oss, partneren og fabrikkene, hovedsakelig Airbus, men også Boeing, fortalte Karlsen.

Deler av emisjonen sikret
Fra før er det kjent at flyselskapet foretar en kriseemisjon der tre milliarder kroner allerede er garantert for å styrke den finansielle posisjonen. Ifølge selskapet har eksisterende aksjonærer tegnet seg for aksjer tilsvarende en tredel av aksjeutvidelsen.

Konsernsjef Bjørn Kjos og styreleder Bjørn Kise har forpliktet seg til å gå inn med 343 millioner kroner i emisjonen gjennom eierselskapet HBK Holding AS. Med på aksjeutvidelsen er også milliardær John Fredriksen og hans selskap Spencer Finance Ltd, i tillegg til DNB og Danske Bank

– For tiden konsentrerer vi oss om å få denne på plass for å øke fleksibiliteten, sa Kjos på pressekonferansen og la til at selskapet ikke er involvert i noen konkrete forhandlinger nå om et mulig salg av flyselskapet.

Minus 3,6 milliarder
På bunnlinjen har Norwegian et årsresultat etter skatt på minus 1.454 millioner kroner, mens enhetskostnaden per passasjer eksklusive drivstoff ble redusert med 12 prosent.

For året som helhet økte Norwegians omsetning med 30 prosent til over 40 milliarder kroner. 25 nye fly ble satt i trafikk og bidro til at kapasiteten økte med 37 prosent.

I fjerde kvartal hadde selskapet en omsetning på 9,7 milliarder kroner, 23 prosent mer enn i samme kvartal i 2017. Driftsresultatet endte på minus 3,6 milliarder, 2 milliarder svakere enn i samme kvartal året før.

Share.

About Author

Redaktør, Reis og Travel News, [email protected]

Comments are closed.