– Tapper hotellene for milliarder

Ifølge beregninger betaler hotellbransjen i Norden over to milliarder kroner til formidlingstjenester som Booking.com, Hotels.com og Google. – En kjempeutfordring, sier konsernsjef Torgeir Silseth i Nordic Choice.

0

Det er Dagens Næringsliv som skriver om OTA-enes (Online Travel Agency) praksis, og det innhugg disse gjør på bunnlinja i den nordiske hotellverdenen.

– Vi betaler nå rundt 250 millioner kroner årlig i provisjoner, sier Silseth.

For fem år siden betalte Nordic Choice tre-fire millioner kroner årlig i provisjoner. Denne utbetalingen har nå vokst til over 70 millioner.

– I praksis konkurrerer og byr vi på våre egne varemerker. Og våre motstandere, som ofte byr over oss, er de samme nettgigantene som tar høyere provisjoner, og som samtidig skal tilføre oss trafikk. De har enorme finansielle krefter, sier Silseth.

Problemstillingen er ikke ny, og flere har etterlyst alternativer fra hotellenes side, uten at man har klart å komme opp med verktøy som kan imøtegå OTA-enes enorme markedskraft.

Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.