Større enn British Airways over Atlanteren

Norwegian er største ikke-amerikanske transatlantiske selskap til og fra New York-området, viser ferske trafikktall fra Port Authority of New York & New Jersey.

0

Det er den amerikanske storavisen The New York Times som videreformidler tallene. Flyrutene mellom New York og Europa ansees å være blant de verdens tøffeste konkurransearenaer for sivil luftfart, og på denne strekningen danker Norwegian flygiganten British Airways fra posisjonen som største ikke-amerikanske selskap på transatlantiske ruter til og fra New York-området.

De siste 12 månedene har Norwegian fraktet 1,67 millioner passasjerer til og fra flyplasser i New York-området mens British Airways har hatt med seg 1,63 millioner reisende, skriver New York Times.

Statistikken omfatter flyplassene John F. Kennedy, Newark og LaGuardia.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i selskapet Winair er dypt imponert over hvordan Norwegian viser muskler i denne uhyre tøffe konkurransen:

– Dette er virkelig godt gjort og viser at Norwegians satsing på lavpris på langruter ikke var en gal, men genial plan. På slike ruter med høyt passasjervolum vil lavprisselskapene slå seg frem og overta majoriteten av trafikkvolumet, sier Elnæs til flynettstedet Flyrsmart24.

– Det store spørsmålet er om når de amerikanske flyselskapene våkner og tar opp kampen om luftherredømmet over Nord-Atlanteren. Her vil lavprisselskapene fortsette veksten, med Norwegian i front, tror Elnæs.

Tingene har skjedd i raskt tempo for Bjørn Kjos og Norwegian. I mai 2012 startet Norwegian sin første USA-rute fra Oslo Lufthavn til JFK-flyplassen i USA. Siden har selskapet bygd seg raskt opp med New York-ruter fra andre byer. Dette skjer kke minst fra sin base på Gatwick-flyplassen i London, der selskapet nå har to daglige avganger til New York.

I dag har selskapet et tett rutenett til og fra verdens viktigste reisemål fra en rekke av Europas største byer – blant annet Paris, Roma, Barcelona, Amsterdam og Madrid.

Norwegian har med dette blitt en utfordring for de store amerikanske selskapene, som i alle år har vært vant til å ha markedet mellom USA og Europa i fred for inntrengere. Nå har Kjos i løpet av få år tvunget dem til å sette ned prisene og innføre priser som var fullstendig utenkelig for bare få år siden.

I tillegg har Norwegian også satset på noen tynnere trafikkerte ruter til New York fra en del mindre europeiske byer, blant annet fra byer i England.

Også fra Bergen har Kjos direkterute, til Stewart-flyplassen et stykke utenfor storbyen.

 

Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.