Stena Line introduserer AI-assisterte fartøy

Som en sentral del av Stena Lines arbeid for å redusere forbruket av drivstoff og minimere innvirkning på miljøet, driver selskapet nå en pilotstudie der kunstig intelligens-teknologi implementeres om bord på skip.

0

I nært samarbeid med teknologiselskapet Hitachi utvikles nå en AI-modell som kan brukes om bord. Modellen skal bidra til å forutsi den mest brenselseffektive måten å betjene et fartøy på en bestemt rute, og skal være en støtte for kapteinen og offiserene ombord. Hvis det lykkes, vil det bidra til å redusere det årlige forbruket av drivstoff med 2,5 prosent.

– Modellen simulerer mange forskjellige scenarier før den foreslår det mest optimale rute- og ytelsesoppsettet. Med hjelp av AI er vi i stand til å vurdere en rekke variabler, som for eksempel strøm, værforhold, grunt vann og hastighet gjennom vannet, i ulike kombinasjoner som ville være umulig å gjøre manuelt, sier Lars Carlsson, leder av AI i Stena Line.

Modellen er under utvikling, og det ville ikke vært mulig å ta dette prosjektet videre uten engasjerte kapteiner og mannskap. Derfor gjennomføres det første pilotstudiet på Stena Scandinavica, under oppsyn av Senior Master Jan Sjöström som har jobbet med drivstoffoptimalisering i Stena Line de siste 40 årene.

– Siden AI-modellen fortsatt er i utvikling er det vel mer vi som assisterer denne enn omvendt, men det er en veldig spennende og givende prosess. Vi har gjort justeringer av modellen etter hver tur i ca. fire uker, og det er utrolig å se hvor raskt den lærer, sier Jan Sjöstrom, Senior Master på Stena Scandinavica.

Målet er å lage en så presis modell at den vil være det ultimate beslutningsgrunnlaget for kapteinen ved planleggingen av hver tur. For eksempel, hvis AI kan bistå med nøyaktige spådommer av strømninger, som er en av de mest kompliserte variablene i dag, ville dette hjelpe selv den mest erfarne kapteinen eller offiseren. Fremover vil modellen også bidra med deling av kompetanse og kunnskap til neste generasjons kapteiner og offiserer.

– Å planlegge en tur og manøvrere et fartøy på en trygg, og samtidig drivstoffeffektiv måte er en kunst. Øvelse gjør mester, men når en ny kaptein eller offiser blir assistert av AI, kan de lære seg å optimalisere drivstoff-forbruket raskere. Til gjengjeld bidrar dette til en mer bærekraftig reise, sier Jan Sjöström.

Stena Line har et overordnet mål om at hele selskapet skal bistås av AI i 2021. Pilotstudien på Stena Scandinavica, på Gøteborg – Kiel ruten, er den første av flere studier vedrørende AI-assisterte fergeturer i flåten dette året. Ved årsskiftet vil det bli en evaluering av prosjektet, før man bestemmer hvordan man skal fortsette med AI-bistand på selskapets 38 skip.

– Vi er stolte av å jobbe med Stena Line for å utvikle og implementere AI-teknologi som vil gi fordeler for både selskapet og miljøet. Hitachi og Stena Line har vist hvordan digitalisering kan optimalisere eksisterende forutsetninger og dermed skape et bedre resultat, sier Ram Ramachander, Chief Digital Officer at Hitachi Europe.

Share.

About Author

Redaktør, Reis og Travel News, [email protected]

Comments are closed.