Skynder seg langsomt

De fleste av verdens cruiseskip ligger stille i påvente av bedre tider. Så hva skjer i Royal Caribbean? Vi tok en prat med nyansatte Magnus Wrahme om planene for fremtiden.

0

– Etter Royal Caribbean Groups strategiske beslutning om å sentralisere flere funksjoner til Miami og la respektive merkevarer operere selvstendig, ble jeg først innleiet som konsulent for å hjelpe selskapet i denne endringsprosessen, forteller Magnus Wrahme.

Siden august i år er han nå offisielt tilbake som ansatt, og ansvarlig for salg av Royal Caribbean Internationals cruiseferier i Norge og Sverige. Celebrity Cruises og Azamara håndteres av andre salgsteam som ikke lenger er basert i Norge.

– Det er en glede og et privilegium å få jobbe med et så profesjonellt team av flinke medarbeidere og fortsette å bygge på den fine markedsposisjonen Royal Caribbean har i Norge og Sverige. Og selv om markedet akkurat nå er utfordrende, så må vi tenke langsiktig og ha troen på fremtiden, sier han.

– Det blir derfor sentralt å jobbe meget tett med våre reisebyrå-partnere fremover, og senere i høst kommer vi til å lansere et nytt konsept som forsterker dette samarbeid. Dette vil inneholde flere spennende tiltak som skal gi god service og støtte til alle agenter som selger Royal Caribbean International. Vi kommer tillbake med mer detaljer i oktober, watch this space!

Akkurat nå venter de fortsatt på godkjennelse fra myndigheter verden rundt, slik at de kan starte opp seilinger igjen.

– For øyeblikket har vi kansellert alle seilinger frem til og med oktober 2020, men her har vi gunstige betingelser som gjør det mulig for kundene å enkelt flytte sine bookinger til 2021, sier Wrahme.

Blikket fremover
Det er ingen tvil om at cruiseindustrien har vært hardere rammet enn de fleste andre næringer, også innen reiselivet. Og veien tilbake til “normalen” kan bli tøff for bransjen. Da blir det desto viktigere å forberede seg godt for den dagen det blir mulig å seile igjen.

– De seneste månedene har vi vært ekstremt aktive i å forberede vårt comeback på best mulig måte, sier Wrahme.

– En viktig del i dette arbeidet er etableringen av vårt ekspertpanel, «Healthy Sail Panel», som er et team av globalt anerkjente eksperter som jobber tett med oss på tvers av organisasjonen. Hver eneste del av vår cruiseferie er analysert inn i minste detalj, dette for å kunne implementere tiltak som garanterer en trygg og sikker ferieopplevelse.

Teknologi og innovasjon er viktige komponenter i RCLs «return to service», og når de snart starter opp igjen kommer de til å introdusere flere nye tekniske løsninger som skal gjøre totalopplevelsen bedre og tryggere for kundene. Blant selskapets tekniske nyheter, som alle blir å finne i Royal Caribbean-appen, fremhever Magnus Wrahme disse:

• Muster 2.0, som er en digitalisert måte å gjennomføre sikkerhetssjekken på før man seiler.

• Smidigere ombord-check-in, hvor man bruker appen slik at man får et mobilt boarding pass.

• Styring av innsjekkingstider og utsjekk via samme app, slik at man unngår køer og store grupper samtidig.

• Digital nøkkel til din lugar.

• Tilgang til dagens cruiseprogram av aktiviteter.

• Mulighet for å se saldo og transaksjoner på det du bruker ombord.

Flere andre tekniske løsninger er også i produksjon, og kommer å lanseres løpende fremover

Skynder seg langsomt
Enkelte cruiserederier har så smått begynt å seile igjen, med svært begrenset bevegelsesradius. Royal Caribbean synes på sin side å skynde seg langsomt tilbake mot normalen, noe som åpenbart er fornuftig etter Hurtigrutens mageplask i sommer. Det fikk da også ringvirkninger for hele cruiseindustrien globalt, blant annet ved fall i aksjekurser for flere av rederiene.

– Vi ønsker selvsagt å starte opp seilinger igjen så snart det er forsvarlig, men har ikke noe hastverk. For oss handler alt om trygghet og sikkerhet for vår gjester, ansatte ombord og våre destinasjoner, sier Wrahme.

– Og når vi først kommer tilbake, skal vi være svært godt forberedt. Da vil også teknologi og innovasjon være sentrale elementer i vårt “comeback to cruising”.

I mellomtiden gleder Magnus Wrahme seg til å utvikle og bygge et superteam som skal fokusere på salg av Royal Caribbean International i Norge og Sverige. Og det kan han nok sikkert trenge, i et marked som for øyeblikket er paralysert av koronapandemien og som trenger all den inspirasjon som kan oppdrives for å komme til hektene igjen når pandemien en gang er over. Det er bare å krysse fingrene og ønske ham lykke til.

Share.

About Author

Comments are closed.