«Skal binde Trysil og Sälen til ett skirike»

At Berg-Hansen etablerer datterselskapet StayHome, SkiStar lanserer verdens lengste gondol, og TUI avskaffer tidsforskjellen på utvalgte reisemål var noen av reisebransjens «fake news» første april.

0

Tradisjonen tro lanserte flere av reisebransjens aktører noen finter 1. april, de fleste såpass vidløftige at de færreste gikk fem på, får vi tro.  Berg-Hansen var trolig den som lå tettest opp mot det troverdige.

«– Vi ser et økende behov etter opplevelser og ferier i Norge», skriver Berg-Hansen i sin pressemelding, og «lanserer» med det datterselskapet StayHome.

Gjennom sin nettløsning skal kunder blant annet kunne samle «gårdspoeng», som skal kunne tas ut ved ulike opphold – om det var på setre, teltturer eller tretopphytter.

«Piknik med Vy»-dagstur med tog inkludert lunsjkurv er blant tilbudene, samt «sjelevandring på Vestlandet».

Omtrent samtidig lanserte Skistar sin storsatsing – en 45 kilometer lang høyhastighets-gondol «som skal binde sammen Norges og Sveriges største skiområder, Trysil og Sälen».

Gondolen skal også fungere som transfer-alternativ ti gjestene som lander på Scandinavian Mountain Airport, den nye flyplassen som åpner i desember 2019.

TrySäl Express «vil ha totalt 430 gondoler med en kapasitet på 24 400 personer i timen», skriver SkiStar i pressemeldingen, der man også jobber for å samle Trysil og Sälen til ett «skirike».

Det mest outrerte forslaget var trolig TUIs tilbud om «flere ferietimer for pengene», ved at selskapet nå eliminerer tidsforskjeller på utvalgte reisemål.

– Tidsforskjeller er slik vi ser det helt unødvendig. Vi tilpasser nå avreisetider og tilrettelegger driften ved våre egeneide hoteller slik at gjestene våre slipper å «miste ferietid» og få unødvendig jetlag, skriver Nora Aspengren, kommunikasjonsansvarlig i TUI Norge, i pressemeldingen.

Ifølge deres regnestykke skal altså gjestene få opp til seks timer ekstra ferie for pengene. Alle som reiser med TUI vil få hjelp til å skreddersy ferien for å kunne ta ut maks med ekstra timer.

En egen app skal kunne bidra til å holde oversikten, samt nyansettelser – såkalte «guest adjustment managers» – med særlig ansvar for koordinering av «tidsturister» på destinasjonen.

Tid er penger, med andre ord, men i dette tilfellet har nok TUI forregnet seg, selv om noen trolig gikk på spøken. For en stakket stund, i hvert fall. Om de nådde avis- og magasinspaltene har vi dessverre ingen oversikt over.

Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.