Rekordsalg av heiskort

En snørik vinter ga ny rekord for norske skianlegg. Økningen i salget av heiskort var på over 180 millioner kroner.

0

Totalt endte omsetningen i til sammen 200 alpinanlegg på 1,321 milliarder kroner. Det er en økning på 16 prosent målt mot omsetningsrekorden fra den snøfattige vinteren i fjor.

– Dette er et solid byks. Økningen de foregående årene har ligget rundt fire-fem prosent, sier Camilla Sylling Clausen, generalsekretær i Alpinanleggenes Landsforening (ALF) til Dagens Næringsliv.

Opp 30 prosent

ALF representerer rundt 200 heisanlegg, som tilsammen utgjør 95 prosent av omsetningen fra heiskort i Norge. Skistar er den største aktøren, og anleggene i Hemsedal og Trysil utgjør rundt en tredjedel av omsetningen av heiskort i Norge.

Det spesielle for denne sesongen var at omsetningen i både store og små anlegg i alle landsdeler økte. Vanligvis varierer dette og det er sjelden at Østlandet og Vestlandet viser lik utvikling på samme tid.

– Mindre anlegg har nå kunnet få penger på bok, og flere ser at dugnadsinnsatsen gir lønn for strevet, sier Sylling Clausen.

Til tross for flere dårligere vintre har opprustingen av kunstsnøanleggene bidratt sterkt til at omsetningen av heiskort likevel har økt år for år de tre foregående vintrene. Denne vinteren var en rekordvinter, spesielt i sentrale strøk av Østlandet. De rike snømengdene gjorde sitt til at heiskortomsetningen gjorde et nytt byks.

Ifølge beregningene til Alpinistenes Landsforening gir sesongen rundt syv millioner betalte skidager totalt.

Den tidlige vinteren ga også en god start på sesongen. I midten av januar i år lå salget av heiskort på forsesongen nær 30 prosent over fjoråret.

Rekord for Skistar

Det svenske skikonsernet Skistar, som blant annet eier og drifter anleggene i Hemsedal og Trysil har hatt en rekordsesong. I Norge har de en markedsandel på nær en tredjedel av markedet.

Regnskapet for den ni måneder lange perioden fra september til mai viser at det børsnoterterte selskapet hadde en omsetning på 2,352 milliarder svenske kroner, en økning på 136 millioner – eller seks prosent fra året før.

I en pressemelding fra Skistar påpeker konsernsjef Mats Årjes at dette er det beste nimånedersresultatet i konsernets historie. Resultatet etter skatt økte med 66 millioner svenske kroner, 12 prosent, til 603 millioner i nimånedersperioden, som innebærer hele vintersesongen.

Det svenske konsernet som eier og driver anlegg i både Norge, Sverige og Østerrike hadde sist sesong 5,8 millioner betalte skidager, en økning på syv prosent fra sesongen før. En betalt skidag tilsvarer en dag i anlegget med heiskort.

Det børsnoterte Skistar-konsernet eier og driver alpinanleggene i Trysil og Hemsedal, svenske Sälen, Åre og Vemdalen og østerrikske St. Johann.

Selskapet har en markedsandel i Sverige på 50 prosent og 31 prosent i Norge.

Topp ti skianlegg i Norge
(omsetning av skikort)

  1. Trysil: 250,5 millioner
  2. Hemsedal: 139,9 millioner
  3. Hafjell: 98,1 millioner
  4. Oslo Vinterpark: 68 millioner
  5. Geilo: 51,4 millioner
  6. Norefjell: 42 millioner
  7. Kvitfjell: 38 millioner
  8. Myrkdalen: 34,8 millioner
  9. Hovden: 30,2 millioner
  10. Kongsberg: 30 millioner
    Kilde: Alpinanleggens Landsforening
Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.