Reiselivs-motor holder sommeråpent

Snøhotellet utenfor Kirkenes i Finnmark har vært en motor i utviklingen av vinterturismen i Sør-Varanger, og skal nå også holde sommeråpent.

0

Ifølge ny statistikk fra NHO Reiseliv har antallet utenlandske hotellgjestedøgn i mørketidsmånedene januar og februar økt med 187 prosent på fem år.

– Daglig kommer det også flere hundre turister på besøk fra Finland, eller fra Hurtigruten som daglig legger til kai her i Kirkenes. Det handler om at hotellkapasiteten i regionen er sprengt. Vi klarer ikke å tilby nok senger og dermed bidrar vi også til å fylle hotellene på finsk side av grensen, sier gründeren Kåre Tannvik i Radius Kirkenes.

Tannvik er mannen bak det som nå bli helårs ishotell, til TV2.

Pakket inn hotellet

Kirkenes-mannen er medeier i selskapet Radius Kirkenes som drifter Kirkenes Snowhotel. I tillegg til å selge kalde hotellsenger produserer selskapet villmarksopplevelser.

Fra 2014 og fram til i år, har utenlandske gjestedøgn i vintermånedene januar og februar på norske hoteller hatt en vekst på 22 prosent.

I samme periode var veksten i Nord-Norge på 108 prosent, i Tromsø 116, i Finnmark 111 og i Sør-Varanger hele 187 prosent. Og da uten at dagsturistene er tatt med.

I Langfjorden utenfor Kirkenes jobber Kåre Tannvik og hans partnere nå for å utvide sesongen. For første gang prøver de å gi snøhotellet som tidligere tinte og forsvant på våren liv hele året.

I Kiruna bygde man først et slags fryseri rundt hotellet for å holde det sommeråpent. Nå vil man utvide sesongen også i Kirkenes.

Tannvik og co. har lagt 30 000 kubikkmeter snø over hotellet. De har rett og slett pakket det inn. I tillegg er det knyttet til et kjøleanlegg som vil gi stabilt tre-fire minusgrader gjennom vår, sommer og høst. Slik vil snøhotellet kunne bli mer enn bare en vinterattraksjon.

– Vi satser på å utvide sesongen, og gi våre gjester en vinteropplevelse selv i den lyse årstiden, sier Tannvik.

Regiondirektør Målfrid Baik i NHO Arktis tror dette bare er begynnelsen på hva vinterturismen kan innebære i fremtiden.

– Turist-boomen i mørketiden startet i Tromsø, men statistikken fra NHO viser at antallet utenlandske vinterturister øker i hele landsdelen. Det er svært gledelig, men også utfordrende, sier hun.

– Nå må ta vare på det unike vi har å tilby, og samarbeide bedre for å skape et enda bedre produkt. Jeg utfordrer reiselivsaktører, næringsorganisasjoner, kommuner, fylkeskommuner og staten. Vi må forenkle, stimulere, og styre klokt, sier Baik.

Ringvirkningen viktig

Radius Kirkenes er med over 100 ansatte den største aktøren innenfor reiselivet i Finnmark. I fjor bidro utenlandske turister til en omsetning på 57 millioner kroner, og et overskudd på 6 millioner.

– 2019 vil bli et enda bedre år, forteller Kåre Tannvik.

Reiselivsgründeren Kåre Tannvik satser nå på helårlig snøhotell i Kirkenes.

Også i Lofoten, der sommeren er toppsesong for reiselivet, begynner vinterturismen å ta seg opp. Der økte antallet utenlandske hotellgjestedøgn i januar og februar med 160 prosent fra 2014 til i år.

Det er fortsatt Tromsø som er den klart største vinterturistdestinasjon i Nord-Norge med hele 100 000 utenlandske gjestedøgn i årets to første måneder, og med tilnærmet fulle hoteller gjennom det meste av mørketiden. Men veksten er også en trussel man må forholde seg til. Reiselivssjef Chris Hudson advarer mot en vekst ute av kontroll og vil også ha et sterkere miljøfokus.

– Det gleder meg at turister fra hele verden nå også finner fram til områdene rundt Tromsø. De regionale ringvirkninger er viktig, og at veksten også i Nordland og Finnmark er stor viser at vi har et godt produkt. Men det koster å legge til rette for turisme. Jeg mener vi må kunne diskutere innføring av turistskatt for å finansiere lokale tiltak og prosjekter som vil gjøre landsdelen enda mer attraktiv for besøkende. Selv om mange er skeptisk til en slik skattlegging, tror jeg det vil kunne gi viktige lokale bidrag, sier Chris Hudson.

Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.