Norwegian-rådgivere disset SAS

Flere Vizeum-ansatte stilte kritiske spørsmål til SAS på flyselskapets Facebook-sider. Så viste det seg at Vizeum var mediebyrået til Norwegian.

0

Mediebyrået hjelper Norwegian med å plassere reklame i ulike medier. Før helgen brakte flere Vizeum-ansatte konkurransen og kampen i luften inn i Facebook (FB) på en svært lite etisk måte.

– Hei SAS. Undersøker priser til Barcelona og stusser veldig over at dere pålegger kunden et servicegebyr når man gjør alt selv på internett. Helt fint å betale ekstra for valgfrie tjenester, men hvordan kan dere skryte av at dere har null gebyrer når dere tar betalt for at kunden selv bestiller reisen? Hva går de 30 per billett til? Skrev Laila på Facebook-siden til SAS.

Deretter følger flere Vizeum-ansatte opp med kommentarer som «ENIG!!!!» og «Ja, jeg trodde SAS hadde 0,- i gebyr???» før spørsmålet igjen repeteres.

– Hadde blitt flau
Espen Grimmert i selskapet Klokere er spesialist på kommunikasjon i sosiale medier. Han synes oppførselen til Vizeum er lite elegant og mener det ofte ser dumt ut når man omtaler konkurrenter i kritiske ordelag.

– Jeg synes det er helt OK at en rådgiver hos Vizeum stiller et spørsmål på siden til SAS, det kan være en fin måte for denne rådgiveren å bli kjent med markedet på. Men her ser det nærmest ut som en kampanje hvor tre rådgivere hiver seg på med noenlunde like spørsmål. De prøver å latterliggjøre SAS sin «null skjulte avgifter»-profil. Jeg hadde blitt flau som markedsdirektør i Norwegian hvis noen i diskusjonen hadde sagt noe à la «det er jo ikke rart at de er så kritiske til SAS her, de jobber jo hos Vizeum med Norwegian som kunde», sier Grimmert til Kampanje.com.

– Det var en tabbe som vi gjerne skulle vært foruten og som et resultat av dette har vi hatt en gjennomgang av hvordan vi som mediebyråansatte skal forholde oss til sosiale medier, sier Vizeum-sjef Stian Lyberg til nettstedet.

Han legger uoppfordret til at innleggene fra de tre på SAS’ Facebook-sider kom uten Norwegians kjennskap.

Amatørmessig oppførsel
– Er det noen som ikke bør gjøre slike feil, er det vel nettopp medierådgivere, i tillegg til pr-rådgivere, sier markedsdirektør Camilla Forberg i SAS til Dagens Næringsliv.

Hun forklarer at servicegebyret er noe SAS ble pålagt av dansk høyesterett, og at gebyret er inkludert i billettprisene SAS reklamerer med.

Skrevet av Stein Arild Iglebæk 12.04.2010 klokken 10.00

Share.

About Author

Redaktør, Discover America Magazine [email protected]

Comments are closed.