Gardermoen-forsinkelser på torsdag

Denne uken lanseres det et nytt innflyvningssystem for sørøst-Norge, og det påvirker særlig flytrafikken til hovedflyplassen. Den gode nyheten er at kapasiteten øker på sikt.

0

I forbindelse med at Avinor innfører det nye innflygingssystemet Point Merge System i luftrommet over Østlandet torsdag 7.april, vil det kunne oppstå enkelte forsinkelser i flytrafikken.  Som et ledd i implementeringen av det nye systemet innfører Avinor restriksjoner i antall flygninger til og fra Østlandet i seks uker.

– Restriksjonene innføres i de travleste periodene av døgnet, noe som er standard sikkerhetsprosedyre hver gang det gjennomføres større endringer i luftrommet. Av samme grunn vil det kunne oppstå forsinkelser på noen flygninger, opplyser prosjektleder Geir Gillebo i Avinor.

Tregere på Gardermoen
– Torsdag morgen vil det bli 20–30 minutters forsinkelse, og kanskje noe i rushtidene dagene etter, sier administrerende direktør Nic Nilsen ved Oslo lufthavn Gardermoen (OSL) til Finansavisen.

Hittil har OSL klart 60 flybevegelser i timen, altså 30 opp og 30 ned, og inntil 65 flybevegelser i rushtiden. På sikt skal endringene gi inntil 80 flybevegelser. Men det blir altså verre før det blir bedre. I noen timer på torsdag blir kapasiteten begrenset til 30 bevegelser i timen.

– Endringene i luftrommet er helt nødvendig for å ta unne den trafikkveksten vi legger opp til. I deler av døgnet er kapasiteten på rullebanene allerede sprengt, sier Nilsen.

Først i verden
Kort fortalt gir Point Merge System både pilotene og flyvelederne en større grad av forutsigbarhet når flyet nærmer seg flyplassen. Før møtepunktet (Point Merge), som alle fly skal passere på vei inn i den siste fasen av nedstigningen, ordnes rekkefølgen av fly ved hjelp av systemet, noe som sikrer en effektiv og velordnet organisering av landingene.

Norge og Avinor er først i verden til å ta i bruk systemet som også er planlagt innført i luftrommet over Dublin, München, Brussel, Paris, Roma og Wien.

Dagens system gjør at flyene beveger seg nedover mot en flyplass i etapper mellom forkjellige flygehøyder – med pådrag av gass i hver etappe. Med det nye systemet kan motorene nå gå på tilnærmet tomgang og flyene foretar en glideflukt ned mot rullebanen.
– Dette gir en gjennomsnittlig reduksjon i CO2-utslippene på 300 kilo per flyvning, forklarer Gillebo.

Skrevet av Stein Arild Iglebæk 05.04.2010 klokken 17.55

Share.

About Author

Redaktør, Discover America Magazine [email protected]

Comments are closed.