American og Expedia slutter fred

American Airlines og nettreisebyrået Expedia har underskrevet en intensjonsavtale om å gjenoppta forretningsforholdet. American har tidligere hisset på seg både reisebyråer og GDS-selskaper.

0

Selskapene sier, ifølge Atwonline, at American umiddelbart vil gi Expedias nettbyråer verden over tilgang til alle priser og rutetider. Informasjonen vil ”i første omgang” bli levert til Expedia med den samme GDS-teknologien som tidligere ble benyttet. Atwonline skriver at det er uklart hva avtalen innebærer i det lange løp.

GDS-selskaper kan sammenlignes med grossister, som samler informasjon om all verdens flyselskaper, hoteller og lignende, og så gjør dette tilgjengelig for reisebyråene som foretar bestillinger i deres systemer.

Ville hoppe over mellomleddet
Konflikten startet på slutten av fjoråret da American ikke ville selge billetter gjennom Orbitz. Expedia hoppet inn i striden ved å ta bort informasjon om American fra nettstedet, og GDS-selskapet Sabre valgte å flytte Americans billettpriser langt ned på oversiktene.

American ønsker å redusere de store summene selskapet betaler til GDS-selskapene for nettbestillinger, og vil at nettbyråene kobler seg direkte opp til flyselskapets nettsider.

Reisebyråene framholder på sin side at det blir tilnærmet umulig å sammenligne reiseruter og priser hvis ikke tilbudet er samlet på ett sted. I hvert fall vil kostnadene per bestilling bli høyere, mener både de og GDS-selskapene.

En skinnmanøver?
I avtalen mellom American og Expedia er det ikke spesifisert hvilket GDS-selskap som skal levere teknologien. Alle de tre store GDS-selskapene har teknologien, Sabre er Expedias hovedforbindelse i USA, men nettbyrået arbeider også med Amadeus i Europa.

Americans kontrakter med GDS-selskapene går ut denne sommeren, og ifølge Atwonline mener noen bransjekjennere at Americans direktestrategi er et spill for å oppnå bedre betingelser.

Skrevet av Stein Arild Iglebæk 06.04.2010 klokken 21.45

Share.

About Author

Redaktør, Discover America Magazine [email protected]

Comments are closed.