Offensivt SAS med nye fly

Ett offensivt SAS overrasket markedet med å annonsere leasing av tre Airbus A321LR. De skal settes i drift allerede i 2020.

0

– Et strategisk smart grep som viser at SAS er bevisst på at konkurransen i sitt skandinaviske hjemmemarked vil tilspisse seg i løpet av kort tid, sier flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i WinAir i et innlegg på Facebook.

A321LR har lavere leasing og driftskostnader enn de større “widebody” A330 og A350 og kan dermed benyttes på såkalte “tynne” ruter og slik drive opp markedet med lavere billettpriser. 

De ny flymaskinene er mindre enn tradisjonelle langdistansefly, men kan fortsatt fly over Atlanterhavet. Det åpner dermed for ruter til USA fra andre steder i Skandinavia enn Oslo, København og Stockholm. 

De tre nye Airbus A321LR (long range) skal leies fra et leasingselskap og det første flyet skal i trafikk i løpet av første halvår 2020. De er mindre enn tradisjonelle langdistansefly, men kan fortsatt fly over Atlanterhavet.

Det er gjort endringer i motor, interiør og lagt til mer kapasitet på drivstofftankene, slik at flyet når over Atlanterhavet med god margin.

– Flyet gir muligheter for spennende langdistanseruter utenom våre Oslo, København og Stockholm, sier presseansvarlig Knot Morten Johansen i SAS til økonominettstedet E24

A321LR har lengre rekkevidde enn Boeing 737Max. Begge flyene har med sin nye motorteknologi lavere forbruk og utslipp enn tidligere versjoner av flyene, noe som sparer kostnader for flyselskapene.

Norwegian har tidligere konvertert 30 av sine 100 bestillinger på A320neo til A321LR-varianten og skal etter planen motta sitt første eksemplar senere i år.

Det nye flyet kan både nå viktige markeder langs østkysten av USA, i tillegg til destinasjoner i Canada, Midtøsten og India, sier SAS i en pressemelding.

– A321LR er et mindre fly, og det gir SAS mulighet til å fylle flyene på nye ruter. Det kan for eksempel være nye destinasjoner på mindre markeder eller eksisterende destinasjoner fra mindre byer, skriver SAS.

Det er foreløpig ikke avklart hvilke ruter SAS vil bruke flyet på, og selskapet sier de vil annonsere det fra våren av og utover. 

– Dette er en helt ny flytype for SAS, som er meget godt tilpasset til det skandinaviske markedet og våre forskjellige reisemønstre. Vi ser frem til lanseringen av nye ruter og til å evaluere A321LR i produksjon, sier SAS’ konsernsjef Rickard Gustafson i pressemeldingen.

Elnæs mener SAS nå tar grep i den stadig mer tilspissete konkurransen, med lavprisselskaper på den ene siden og premiumselskaper på den andre.

Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.