Ny rekord for Vinggruppen

«Vinggruppen» hadde en kjempevinter og oppviser et halvårsresultat på 554 millioner kroner – og bestillingene for sommeren 2018 har vokst med syv prosent sammenlignet med fjoråret.

0

Thomas Cook Northern Europe, hvor Ving, Spies, Globetrotter og Tjäreborg inngår, kalles også «Vinggruppen». Da Thomas Cook-konsernet presenterte sitt halvårsresultat for 2017/2018 befester gruppen sin stilling som «markedsleder innen pakkereiser, både med eget flyselskap og rutefly», ifølge en pressemelding fra konsernet.

Flere egne hoteller

Den nordiske gruppens driftsresultat for halvåret (oktober 2017 til mars 2018) på 554 millioner kroner er en økning på 88 millioner i forhold til samme periode i fjor.

Samtidig økte bestillingene for sommeren 2018 med syv prosent sammenlignet med i fjor. Dette har ifølge pressemeldingen blant annet sammenheng med en stor etterspørsel etter Vings egne konsepthotell og reiser til blant annet Hellas, Kypros og Tyrkia.

I tillegg fortsetter den sterke veksten på dynamiske pakkereiser med rutefly.

– Vår framgang i Norden bygger på fornøyde og gjenvendende gjester, fornøyde medarbeidere og vår kontinuerlige satsing på egne, unike konsepthoteller. Samtidig fortsetter vi å utvikle tilbudet vårt på reiser med rutefly og ser en fortsatt positiv utvikling i pakkereiser, både med vårt eget flyselskap og med rutefly, sier Magnus Wikner, konsernsjef i Thomas Cook Northern Europe.

På det nordiske markedet har antall bestillinger til Vinggruppens egne hoteller økt med seks prosent det første halvåret. Thomas Cook Grup fortsetter samtidig å satse på egne konsepthoteller, og det planlegges hele 19 nye kav denne typen, inkludert et nytt Casa Cook på Mauritius, som åpner vinteren 2019.

Nylig ble også hotellinvesteringsfondet Thomas Cook Hotel Investments, i samarbeid med det sveitsiske hotellinvesteringsselskapet LMEY Investments, lansert. Fondet består i dag av fem hotelletableringer til en verdi av ca. 150 millioner pund (ca. 1,6 mrd NOK) og med ytterligere tre prosjekter på vei. Fondet kommer til å være Thomas Cooks hovedplattform ved oppkjøp av nye eiendommer med mål om å vokse med egne konsepthotell.

Hektisk tid

– Våre egne konsepthotell, som er skapt ut fra kundenes ønsker og behov, har vært en viktig del av vår suksess. Vi vet at de gjestene som bor på Vings og Thomas Cooks egne konsepthoteller er de mest fornøyde, noe som bidrar til at de kommer tilbake. Målet er å få enda flere hoteller som eies og drives av oss, og dermed øke lønnsomheten vår, sier Magnus Wikner.

Thomas Cook Group, der også Vinggruppen/Thomas Cook Northern Europe inngår, presenterte en omsetningsøkning på fem prosent det første halvåret av regnskapsåret 2017/2018. Gruppens fokus har ført til et stort antall nye og enda flere tilbakevendende kunder. Prognosen for sommeren 2018 viser en sterk etterspørsel med en økning på 12 prosent.

– Thomas Cook har hatt et bra første halvår, både når det gjelder det finansielle resultatet og våre strategiske fremskritt. Den jobben vi har gjort de to siste årene med kontinuerlig forbedring av kundetilfredsheten vår, både i flyselskapet og på reisemålene våre, har nå gitt resultater i form av en omsetningsøkning på fem prosent og en forbedret bestillingssituasjon før sommeren. Når vi nå går inn i den mest hektiske tiden ser jeg fram til at vi på alle markeder kan levere den beste mulige ferieopplevelsen for kundene våre, sier Peter Fankhauser, konsernsjef for Thomas Cook Group.

Noen fakta

Sammendrag av Thomas Cook Groups resultat første halvår 17/18

* Det underliggende driftsresultatet for Thomas Cook Airlines økte med 25 prosent, tilsvarende 20 millioner GBP (ca. 216 mill NOK).

* Konsernet lanserte denne våren et hotellfond verd 150 millioner pund (ca. 1,6 mrd NOK).

* Konsernet har også inngått et strategisk samarbeid med Expedia, noe som øker bredden av hotelltilbud ytterligere. Pilotprosjektet starter denne sommeren i Storbritannia og Belgia.

* Et nytt hotellkonsept, Cook’s Club, rulles ut med 10-15 planlagte designhoteller det nærmeste året.

* Thomas Cook fortsetter å utvikle kundetilbudet med blant annet «Bestill ditt favorittrom», hvor kundene kan bestille et spesifikt rom før avreise på flere av konsepthotellene.

 

Share.

About Author

Bjørn Moholdt

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.