Nå gjelder den nye pakkereiseloven

Den nye pakkereiseloven ble innført i helgen. Det betyr bedre rettigheter for de reisende, og skjerpede krav til norske og utenlandske reiseoperatører.

0

Den nye pakkereiseloven skal gjøre det mye tydeligere hvilke rettigheter kunden og de som selger reiser har.

Den største endringen er at loven er tilpasset en mer digital hverdag og styrker rettighetene når en setter sammen en reise selv. Over halvparten av nordmenn bestiller reisen sin på nett, og pakker dermed selv, ifølge Forbrukerrådet.

Om du nå kjøper fly og hotellopphold på samme nettside innenfor et døgn, vil du ha de samme rettighetene som du har ved kjøp av for eksempel en charterreise. Leiebil og konsertbilletter anses også som en del av en pakkereise.

– Det som er viktigst for de reisende å vite er at man får den beste beskyttelsen på reise ved å kjøpe pakkereise. Da er reisearrangøren ansvarlig for hele reisen og man risikerer for eksempel ikke å bli sittende igjen med et forhåndsbetalt hotell om flyet ikke går, sier juridisk direktør Elin Spjelkavik i Virke, til Aftenposten.

Vernet bil gjelde over hele Europa. Dermed sikres forbrukerne i langt større grad enn tidligere fra mer useriøse aktører. Ett av hovedformålene med det nye regelverket fra EUs side har vært å sikre likere regler i hele EU. I tillegg gis det nå et sterkere vern også til såkalte sammensatte reisearrangementer, slik at forbrukerne også i enkelte tilfeller får et bedre vern også utenfor den tradisjonelle pakkereisen.

– Med dette vil de useriøse aktørene som selger noe som er for godt til å være sant få det vanskeligere, sier Spjelkavik.

Hun tror vi vil se en økning i avbestillingsgebyrene på pakkereiser som skyldes åpningen dette gir i det nye regelverket. Her har imidlertid bransjen ifølge Spjelkavik utviklet gode forsikringsprodukter for kundene sine slik at forbrukerne skal kunne beskytte seg mot større kostnader ved avbestilling og ombooking av sine reiser.

Kjøper du en pakkereise vil du ha rett på å få hjelp fra den du kjøper tjenesten av mens du er på reise. Arrangøren kan ikke vise til eller ta ekstra betalt for hjelpen, med mindre du som kunde selv har skyld i at det oppsto vanskeligheter på reisen.

– Som pakkereiseturist har du blant annet rett til å avbestille mot et rimelig gebyr før avreise. Avbestillingsgebyret kan bli høyere jo nærmere du kommer avreisedato. Du har rett på å få hjelp hvis for eksempel hotellet ikke er som det skal eller leiebilen du bestilte er gitt til noen andre. Du er også beskyttet mot konkurs og får dekket returreise, sier leder for forbrukerdialog Pia Cecilie Høst i Forbrukerrådet

Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.