Leder: Bærekraftens år

Under utarbeidelsen av den nye regjeringsplattformen ble ordet «bærekraft» visstnok gjentatt i annen hver setning. Mantraet skal gjennomsyre alt vi foretar oss. Vårt fotavtrykk i en verden som blir stadig varmere skal viskes ut i det øyeblikket vi går videre.

0

Internasjonalt reiseliv er med og bidrar til klodens miljøutfordringer. I rene tall frakter for eksempel verdens 1300 flyselskaper mer enn 12 millioner passasjerer fra 3 759 flyplasser hver eneste dag. Forbruket av fossilt brensel på hver flyvning er svimlende. En Dreamliner 787, det mest fuel-gjerrige langdistanseflyet i markedet og ryggraden i Norwegians interkontinentale satsing – forbruker eksempelvis rundt fem tonn bensin i timen.

Samtidig utgjør miljøbelastningen av de 120 000 daglige flyvningene knapt to prosent av de totale karbonutslippene i verden.

«…når kortreist med ett er blitt en løsning på miljøproblemene kan stigmaet som følger med en reise til Thailand fort bli det som skal til for at man heller reiser på hytta, eller tar toget til Stockholm.»

Det sier litt om utfordringene vi står overfor, for antallet flyvninger kommer til å vokse enormt de kommende årene. Det samme gjelder cruise-trafikken. Det skal nemlig bli vanskelig å nekte de titalls millioner av vordende reisende i land som India, Kina og Indonesia den samme gleden vi har tillatt oss de siste 50 årene.

Presset mot vår stadig sterkere hang til å utforske verden kommer således til å øke kapitalt. Samtidig blir vi hele tiden påminnet om virkningen av det; i forandringen i været som følge av klimaendringene, i oppsamlingen av plast i Stillehavet – i den avmagrete isbjørnen på Svalbard.

Noe drastisk må gjøres for å sikre jordens fremtid. Danske Politiken har allerede «tatt ansvar» og kutter i reisevirksomheten. Nå skal reiseartiklene i avisen omhandle reisemål medarbeiderne kan nå med tog.

Sjefsavgjørelsen i Politiken virker trolig noe melodramatisk på alle dem som nå føler at selv sommerferien til Middelhavet er truet. For når kortreist med ett er blitt en løsning på miljøproblemene kan stigmaet som følger med en reise til Thailand fort bli det som skal til for at man heller reiser på hytta, eller tar toget til Stockholm.

Det vil jeg hevde er en avsporing, for implikasjonene er langt verre. Et hurtigtog fra Beijing til Paris, som konkurrerer med flyreisen, er derimot en måte å tenke nytt på, som kan bidra til at flyindustrien også arbeider enda mer intenst med å finne bærekraftige løsninger for fremtidens flyreiser.

Samtidig innser cruiseselskapene at deres gjester vil oppleve norske fjorder uten at den samme båten legger fjordene i en tåke av avgasser, og er villige til å gjøre noe med det. Nå har norske lokalmyndigheter tatt opp hansken, og signerte nylig en avtale om felles miljøkrav til cruisenæringen på de mest utsatte stedene. Det er en god begynnelse.

Nå bytter vi ut sugerøret i plast, og velger leiebil som går på strøm der det er mulig. Holdningsendring i det små er første skritt på veien mot en bærekraftig fremtid, og vi må begynne nå. Da må også hver og en av oss ta ansvar, både når det gjelder hvordan vi reiser og ved å velge de løsningene som best samsvarer med vår samvittighet, og som samtidig er til klodens beste.

For som mange har sagt før meg – vi eier ikke jorda, vi bare låner den fra fremtidige generasjoner.

Bjørn Moholdt
Sjefredaktør

Share.

About Author

Comments are closed.