Krevende tross flere solgte hotellrom

Ni av de elleve største destinasjonene har vekst i solgte hotellromdøgn i årets ti første måneder målt mot samme periode i fjor. Men markedet er presset, særlig for distrikts-hotellene.

0

Det viser ferske tall fra Benchmarking Alliance som Wiederstrøm Hotel Consulting har bearbeidet for NHO Reiseliv.

Tøft i byene

Haugesund og Kristiansand har en nedgang i solgte rom på henholdsvis 9,6 og 0,2 prosent.

Stavanger (10,3 %), Bergen (8,5 %), Gardermoen (3,9 %), Kristiansund (2,5 %), Lillehammer (1,8 %), Oslo med Fornebu (1,5 %), Bodø (1,2 %), Tromsø (0,9 %) og Trondheim (0,5 %) hadde vekst.

– Reiselivet vokser og vi selger flere romdøgn. Derfor er reiselivet kommunenes bestevenn både nå og fremover, sier NHO Reiseliv-direktør Kristin Krohn Devold i en pressemelding.

Samtidig viser tallene fra Benchmarking Alliance at store destinasjoner som Bergen, Oslo og Gardermoen har større vekst i antall tilgjengelige rom enn i antall solgte rom.

– Etableringen er stor, konkurransen er knallhard og lønnsomheten er presset. Det gir behov for lettelser på kostnadstrykket fra moms, tilsynsbyråkrati og formuesskatt, mener Krohn Devold.

Av de ni destinasjonene med vekst var det riktignok bare fem som fikk høyere prisvekst enn veksten i konsumprisindeksen, som var på 3,1 prosent fra oktober 2017 til oktober 2018. Det gjelder hotellene i Oslo (inkludert Fornebu), på Gardermoen, i Stavanger-regionen, i Haugesund og Kristiansand.

– Mer markedsføring er viktig for å lokke til oss nye grupper utenlandske besøkende og få nok av verdens reiselivsvekst til å fylle ny hotellkapasitet i Norge, sier Krohn Devold.

Dobbelt press

Tallene Benchmarking Alliance viser at hoteller utenfor storbyene på Vestlandet og i Nord-Norge har nedgang i antall solgte rom i årets ti første måneder målt mot samme periode i fjor.

Tallene stammer fra et begrenset utvalg hoteller i tettsteder og mindre byer, og er oppdatert per oktober.

– Distrikts-hotellene er oftere frittstående og familieeid, og de blir derfor dobbelt presset ved at de er mer prissensitive enn storbyhotellene, samtidig som de rammes hardere av formuesskatten. Derfor haster det å få innført verdsettelsesrabatten i formuesbeskatningen av norskeide hoteller, som regjeringen lovet i reiselivsmeldingen, sier NHOs reiselivs-direktør.

Romprisene i det nordnorske utvalget steg med 3,8 prosent fra perioden januar-oktober 2017 til samme periode i år, mens romprisene for Vestlandets del økte med 1,4 prosent. Sistnevnte er langt unna veksten i konsumprisindeksen, som var på 3,1 prosent fra oktober 2017 til oktober 2018.

Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.