Korona-rapport fra Torgeir Silseth

Hver dag fremover bringer Travel News oppdaterte korona-rapporter fra representanter for reiselivsbedrifter i Norge. I dag er turen kommet til Torgeir Silseth fra Nordic Choice.

0

Er du hjemme eller på kontoret?
– Selv om mange har jobbet hjemmefra har vi holdt kontoret åpent hele veien, og med gode smitteverntiltak har det vært en glede å kunne møte kolleger på kontoret gjennom pandemien. Digitale møter har av naturlige årsaker fått en oppsving siden mars, men jeg, som så mange andre, har hatt behov for å møte kollegaer og samarbeidspartnere fysisk der det har vært mulig. Det er noe helt annet å snakke med kollegaer ansikt til ansikt enn gjennom en skjerm. Spesielt i en krisetid hvor mange vanskelige beslutninger har blitt tatt nesten daglig.

Hvordan har pandemien påvirket Nordic Choice så langt?
– En av de tyngste ringvirkningene av pandemien er at 7500 ansatte er sagt opp eller permittert, 3000 av disse i Norge. I 2020 kommer Nordic Choice Hotels til å tape to milliarder i omsetning bare i Norge, som er nærmere 60 prosent omsetningsfall.

Har Nordic Choice falt innenfor kriteriene for offentlig støtte under pandemien?
– Ja, og det er vi takknemlig for. Støtten for mars, april og mai dekker under en tredjedel av tapet og vi avkortes med titalls millioner grunnet konsernbegrensningen i ordningen. Det opplever vi som konkurransevridende og ganske uforståelig. I den nye kompensasjonsordningen for høstmånedene vil maksgrensen for kompensasjonen svare til det vi har i månedlige strømutgifter i Norge.  

Hvilke eventuelle andre tiltak ville ha hjulpet Nordic Choice bedre?
– Andre tiltak som ville hjulpet betraktelig er at de mest inngripende restriksjonene oppheves, at permitteringsordningen forlenges ytterligere og at det gjøres endringer i kompensasjonsordningen når det gjelder konsernbegrensninger. Og så er det klart at en vaksine vil gjøre alt mye lettere. Vi har fortsatt en lang vei å gå.

Hva er de største utfordringene for Nordic Choice under pandemien?
– Den største utfordringen har uten tvil vært å måtte permittere og si opp ansatte. Det er tøft å leve i uvisshet over lang tid. Det tenker jeg mye på. Men det har også gjort at målet hele veien har vært krystallklart – jobben vår i denne krisen er å redde arbeidsplasser og selskapet.

Når ser du for deg at situasjonen vil begynne å bedre seg for Nordic Choice?
– Jeg tror først vi opplever en stabil bedring når vaksineringen av befolkningen er i gang. Skjer det allerede i første halvdel av 2021 er det positivt for oss og resten av bransjen.

Har Nordic Choice innført endringer som vil bli værende også etter pandemien?
– Det er  en kjensgjerning at kriser også byr på muligheter. Jeg må berømme de ansatte i Nordic Choice som har vist enorm kreativitet i en vanskelig tid – gjennom kampanjer og lokale tiltak som har ført til at vi har tatt betydelige markedsandeler. Som selskap kommer vi ut av krisen mer effektive og foroverlente enn noen gang.  Så snart det er kontroll på viruset er vi klare til å starte gjenoppbyggingen. Vi kommer ikke tilbake til der vi var,  men vi gleder oss til å skape noe nytt og bedre.

Share.

About Author

Comments are closed.