Korona-rapport fra Terje Grue

Hver dag fremover bringer Travel News oppdaterte korona-rapporter fra representanter for reiselivsbedrifter i Norge. I dag er turen kommet til Terje Grue fra Emirates.

0

Er du hjemme eller på kontoret?
– Vi hadde begynt å jobbe fra kontoret tre ganger i uken siden i sommer, noe som gjorde godt for alle for å få opp motivasjonen. Selvsagt med korrekt avstand og smitteverntiltak på plass. Men, nå etter de siste tiltakene er vi tilbake på hjemmekontoret. Det er mulig jeg kommer til å være til stede på kontoret vårt på Gardermoen noen dager i uken, siden vi har flyvninger mer eller mindre daglig inkludert våre cargo-flyvninger.

Hvordan har pandemien påvirket Emirates så langt?
– Som for alle selskaper innen reiselivet har pandemien hatt en alvorlig innvirkning på virksomheten vår. Omsetningen er redusert betraktelig, og det samme gjelder selvsagt antall passasjerer som reiser. Vi har siden tidlig i august kunnet åpne noen flyvninger igjen fra Oslo til Dubai, men vi er fortsatt langt unna våre daglige flyvninger som vi hadde før pandemien kom. Vi har måttet ta noen vanskelige, men nødvendige, valg på hvor mange mennesker vi trenger til vår operasjon, både i den kommersielle og den operasjonelle delen. I tillegg er de resterende ansatte fortsatt delvis permitterte. Cargo-delen av vår virksomhet har vært ekstremt viktig for oss i denne perioden, og vi har kunnet forsterke vår posisjon som en pålitelig partner for den norske eksport-industrien. Det er i hovedsak fisk og kongekrabbe som fyller flyene våre, men vi frakter også medisiner, kritiske deler for både maritime selskaper og energi-industrien, i tillegg til generell frakt av varer, både til og fra Norge.

Har Emirates falt innenfor kriteriene for offentlig støtte under pandemien?
– Nei. Men vi har globalt hatt som mål å beskytte så mange som mulig av våre dyktige ansatte. Der vi har kunnet benytte oss av lokale program for sikring av arbeidsplasser har vi gjort det.    

Hvilke eventuelle andre tiltak ville ha hjulpet Emirates bedre?
– Covid-19 pandemien er langt fra over, men vi lærer oss alle på en måte å leve med det. Etter hvert som vi justerer oss etter denne neste fasen i pandemien er Emirates optimistiske til at vi skal kunne se en mer stabil etterspørsel etter reiser. Det er viktig for økonomier over hele verden. Vi ønsker ingenting annet enn å få alle våre passasjerer og kunder tilbake, og kunne gjenoppta vårt fulle spekter av tjenester og ikke minst kunne fly til alle våre destinasjoner så raskt situasjonen tillater det på en sikker måte. 

Emirates jobber tett med både internasjonale og lokale instanser for å gradvis kunne gjenoppta flyvninger for å møte etterspørselen på en ansvarlig måte. Vi har alltid helse og sikkerhet som topp prioritet for både våre passasjerer, crewet og de landene og samfunnene som er en del av vår operasjon.

Hva er de største utfordringene for Emirates under pandemien?
– Vår største utfordring er helt klart usikkerheten rundt situasjonen, og det faktum at det hele ikke har en satt slutt-dato.

Når ser du for deg at situasjonen vil begynne å bedre seg for Emirates?
– Vi ser en liten forbedring ved at vi har kunnet starte flyvninger til og fra Oslo igjen, men det er langt igjen før vi vil komme tilbake til normalen. Selv om flyreiser er ganske trygt, vil nok folk bli mer komfortable med å reise etter at vi har fått koronavaksinen på plass. 

Har Emirates innført endringer som vil bli værende også etter pandemien?
– Det er uten tvil mer bruk av teknologi og ulike måter å kommunisere på, noe som jo betyr mindre interaksjon ansikt-til-ansikt med våre kolleger og partnere. Dette vil nok vare en god stund og vil kanskje også erstatte en del interaksjoner også i fremtiden. Vi har måttet gjøre ganske store endringer i våre produkter, men alle disse månedene har også lært oss hvordan vi kan justere og re-introdusere noen av tjenestene og produktene vi hadde før korona. Det siste eksempelet er gjenåpningen av våre ikoniske lounge-barer på våre Airbus A380, og vår berømte dusj-suite for våre First Class-reisende. Vi i Emirates har fokusert på hvordan vi kan tilpasse oss og være fleksible og nå er vi i stand til å gjenoppta og fortsette å utvikle våre enestående kundeopplevelser for våre passasjerer.

Share.

About Author

Comments are closed.