Korona-rapport fra Magnus Wrahme

Hver dag fremover bringer Travel News oppdaterte korona-rapporter fra representanter for reiselivsbedrifter i Norge. I dag er turen kommet til Magnus Wrahme fra Royal Caribbean.

0

Er du hjemme eller på kontoret?
– For tiden er jeg tilbake på hjemmekontor. Vi følger myndighetenes anbefaling og har lagt tilrette for at alle medarbeidere kan jobbe hjemmefra inntil videre.

Hvordan har pandemien påvirket RCL så langt?
– Som hele reiselivsindustrien har cruisesektoren blitt sterkt påvirket av pandemien. Vi stoppet våre seilinger for samtlige «brands» i Royal Caribbean Group i mars, og har kansellert seilinger ut november 2020 inntil videre. Men vi har et tydelig og langsiktig perspektiv på å komme ut på andre siden som et enda sterkere selskap, og jobber kontinuerlig med vår «return to service»-plan. Vi har arbeidet målrettet med å sikre likviditeten og også gjort en del strukturelle endringer. Noen av disse endringer startet allerede før pandemien, og vi opererer i dag som selvstendige «brands» med separate salgsorganisasjoner. I tillegg har vi takket være investeringer i teknologi valgt å sentralisere en del funksjoner til vårt hovedkontor i Miami

Har RCL falt innenfor kriteriene for offentlig støtte under pandemien?
– Ja, vi har brukt noen få støtteordninger for økonomisk kompensasjon i forbindelse med redusert omsetning, men ingen store beløp sammenlignet med andre reiselivsbedrifter med virksomhet i Norge.    

Hvilke eventuelle andre tiltak ville ha hjulpet RCL bedre?
– Enklere og mer lettfattelige regler rundt reiser til utlandet, soner og farger med forskjellige prosentutregninger gjør det ikke enklere for konsumenten som akkurat nå helt forståelig er avventende til nybooking av feriereiser. Noe tøffere tiltak mot forsikringsselskaper som ønsker å fraskrive sitt ansvar i forbindelse med reiseplanlegging og avbookinger.

Hva er de største utfordringene for RCL under pandemien?
– Den største utfordringen er at vi fortsatt ikke seiler. I tillegg er det utfordrende å nesten ene og alene jobbe hjemmebasert hvor all møtevirksomhet går virtuelt. Vi har jobbet døgnet rundt for sikre at våre cruiseferier kan betraktes som en trygg ferieopplevelse i denne nye verden vi nå lever i. For å hjelpe oss med dette etablerte vi allerede i sommer et «Helathy Sail Panel» bestående av eksterne og interne eksperter, som fikk oppgaven å presentere en plan som garanterer et sikkert og forsvarlig comeback. Vi skjønte tidlig at det var en meget stor utfordring å produsere en solid plan for oppstart og har innvolvert hele organisasjonen, noe som også har gitt oss en meget sterk følelese av samhold.

Når ser du for deg at situasjonen vil begynne å bedre seg for din dere?
– Vi mener at vår situasjon sakte men sikkert er i ferd med å forbedre seg allerede nå, og i dag er vi nærmere enn oppstart enn vi var igår. Vi har fått godkjennelse til å starte opp testcruise fra Singapore basert på vår «Healthy return to service plan» nå i desember. Her er det kun lov for gjester som bor i Singapore å seile, men det er en viktig milepæl i vårt comeback. I tillegg fikk vi den 30. oktober en positiv beskjed fra CDC (Center of Disease Control) i USA som gir oss muligheten til å sakte starte opp vår operasjon igjen fra amerikanske havner. Men det gjenstår fortsatt mye arbeid og forberedelser, og vi har ikke noe hastverk – dette må gjøres skikkelig og forsvarlig både for våre gjester og våre ansatte ombord. Vi har tatt frem et omfattende treningsprogram for ansatte og snart gjør vi det samme for våre reisebyråer, alt for å sikre en trygg og sikker oppstart. 

Har RCL innført endringer som vil bli værende også etter pandemien?
– Ja, vi jobber alltid kontinuerlig med å forbedre våre cruiseferier med innovasjon som en integrert del av dette. Noen av nyhetene er blitt presentert under pandemien, og for oss demonstrerer dette vår målsetning om alltid å overgå forventningene til våre kunder. Et eksempel er «Muster 2.0» som vi lanserte i august i år. Dette er en sikkerhetsøvelse som tradisjonelt brukte mye tid og samlet folk i ulike deler av skipet. Med «Muster 2.0» foregår hele denne prosessen via en app på mobiltelefonen eller via TVn i lugaren, og hvor våre ombord-ansatte kan kontrollere at alle skritt i sikkerhetskontrollen er blitt ivaretatt. VI kommer snart til å introdusere en del andre nye tekniske løsninger som også forbedrer opplevelsen for våre kunder, dette som en direkte konsekvens av pandemien.

Share.

About Author

Comments are closed.