Korona-rapport fra Gonzalo Peluffo

Hver dag fremover bringer Travel News oppdaterte korona-rapporter fra representanter for reiselivsbedrifter i Norge. I dag er turen kommet til Gonzalo Peluffo fra Aeroflot.

0

Er du hjemme eller på kontoret?
– De fleste av mine kolleger i Norge og jeg er hjemme, 100% permittert siden 1. april. Da ble grensen mellom Norge og Russland stengt og vi måtte slutte å fly Oslo–Moskva. En rute som Aeroflot har betjent uavbrutt i 50 år, og som skulle markeres med et stort event i samarbeid med Avinor på Oslo Gardemoen i juni i år. Dette ble naturligvis avlyst. Vårt kontor i Oslo er bemannet to dager i uken, stengt for publikum akkurat nå. Både telefoner og mailer betjenes fra hjemmekontor de andre tre dagene. Tony her i Oslo og Johan i Sverige tar godt vare på agenter og kunder mens jeg er permittert. Jeg går snart inn i min 8. måned, for første gang i en alderen av 50 år, uten fast jobb og har tvunget meg selv til å dra nytte av all den fritiden som jeg plutselig fikk servert i fanget. Tar prosjektleder kurs på BI og salgsledelse på NKI, kjøpte harpun og drev litt med undervannsfisking i sommeren og nå tar jeg noen småjobber som handymann gjennom Luado-appen. Jeg følger tett på bransjen og utviklingen, deltar på det jeg får med meg av webinarer, kurs, arrangementer, etc og holder fokus og optimismen oppe..

Hvordan har pandemien påvirket Aeroflot så langt?
– De første 9 månedene i 2020 hadde vi en nedgang i omsetning på 58,1% sammenlignet med samme periode i fjor. Samtidig reduserte vi våre kostnader med 38,6%. Innenrikstrafikken har vært ganske stabilt, denne er viktig for oss i et så stort land som Russland og vi kan si at den holder oss «oppe». I tillegg har vi økt inntekter på cargo ved å gjøre om noen av våre største maskiner til fraktfly. I september hadde Aeroflot-gruppen 98,6% av passasjerene sammenlignet med september 2019 (altså nedgang på bare 1,4%). Ingen europeiske selskap var i nærheten av et slikt resultat denne måneden. Vi har måttet stenge mange av våre internasjonale ruter, men sakte men sikkert begynner vi å åpne igjen der det er mulig. Per i dag flyr Aeroflot fra Moskva til blant annet London, Amsterdam, Frankfurt, Paris, Athen, Nice, Larnaca, Teheran, Male, Dubai, Shanghai, Tokyo, Seoul og Hong Kong.

Har Aeroflot falt innenfor kriteriene for offentlig støtte under pandemien?
– Vår organisasjon i Norge kvalifiserte seg ikke til offentlig støtte, men vi fikk økonomisk hjelp av russiske myndigheter på vårt hovedkontor i Moskva. I tillegg kom selskapet med en veldig stor emisjon på børsen, som ble solgt nesten umiddelbart og som brakte inn en betydelig kapital.    

Hvilke eventuelle andre tiltak ville ha hjulpet Aerloflot bedre?
– For oss er det avgjørende at grensen mellom Norge og Russland åpnes igjen snarest! For meg personlig hadde jeg ønsket jeg kunne jobbe mer under permittering og at reglene hos NAV var mer fleksible.

Hva er de største utfordringene for Aeroflot under pandemien?
– Som for de fleste andre flyselskap er den største utfordringen for Aeroflot å ikke få lov til å fly til våre destinasjoner, måtte ha flyene på bakken, miste våre kunder og vårt inntektsgrunnlag.

Når ser du for deg at situasjonen vil begynne å bedre seg for Aeroflot?
– Jeg tror og håper at 1. april 2021, som markerer starten på sommersesongen, blir en magisk dato for oss i luftfarten. Jeg satser stort på at grensene åpnes igjen og at vi skal få lov til å fortsette å fly Oslo–Moskva som vi har gjort de siste 50 år. En veldig god nyhet for alle nordmenn som vil til Russland i fremtiden er at i februar 2021 lanseres det elektronisk visum. Det visumet vil gjelde for alle byer og regioner i landet. 

Har Aeroflot innført endringer som vil bli værende også etter pandemien?
– Vanskelig å svare på det spørsmålet akkurat nå, når alt er så usikkert. Det er selvsagt en fare for at vi ikke åpner samtlige av våre over 300 destinasjoner i verden igjen. Jeg, for min del, håper å bli kalt inn igjen til tjeneste snarest! Vi var på veldig god vei før krisen, og det er fortsatt veldig mye ugjort for Aeroflot i Norge

Share.

About Author

Comments are closed.