Korona-rapport fra Erik Haug

Hver dag fremover bringer Travel News oppdaterte korona-rapporter fra representanter for reiselivsbedrifter i Norge. I dag er turen kommet til Erik Haug fra Apollo.

0

Er du hjemme eller på kontoret?
– Jeg jobber delvis hjemmefra, og er noe på kontoret innimellom.

Hvordan har pandemien påvirket Apollo så langt?
– I år var våre forhåpninger å sende avgårde over 260.000 Apollo-gjester på ferie til sol og varme, men slik har det ikke blitt. Riktignok fikk noen reise på ferie under noen korte sommeruker da reiserådene åpnet for det, før vi måtte stenge ned igjen. 

Vi har dessverre sett oss nødt til å nedbemanne noen stillinger, og i tillegg er de aller fleste av våre ansatte permittert i ulik grad. 

Selv om reisevirksomheten nå er nesten fraværende, holder vi driften i gang, og ser heldigvis at det kommer inn noen bestillinger, spesielt for neste sommer. Det er også positivt mange kunder som ikke har fått sin reise i år, har valgt å endre til ny reise neste år. For å gjøre det tryggere og sikrere for kundene, har vi lansert en «trygghetspakke» som sikrer kunden ved de fleste forhold rundt Covid-19, forlenger åpent kjøp-perioden og gir kortere frister for bl.a. betaling og avbestilling. 

Vi ser selvfølgelig på hvor vi kan omstille oss fremover og muligheten for nye produkter.  Som et ledd i dette satser vi på «staycation», med ulike produkter i alle nordiske land, og også reiser innen Norge. Og nå lanserer vi også vårt nye samarbeid med TEMA, som vi har store forhåpninger til når pandemien har roet seg.

Har Apollo falt innenfor kriteriene for offentlig støtte under pandemien?
– Noen av støtteordingene har vi fått ta del av.

Hvilke eventuelle andre tiltak ville ha hjulpet Apollo bedre?
– Vi hadde ønsket en aktiv permiteringsmodell, der kompetansen til våre dyktige medarbeidere kunne videreutvikles, ved at kunne være i arbeid mens de mottar dagpenger, og at vi kunne sette i gang tiltak for opplæring og kurs for å styrke kompetansen. Det ville ha vært en fordel også for de ansatte, i stedet for å måtte gå hjemme.

Hva er de største utfordringene for Apollo under pandemien?
– Vi lever av å selge reiser, så det sier seg vel selv.

Når ser du for deg at situasjonen vil begynne å bedre seg for Apollo?
– Vanskelig å si, men vi håper på en forsiktig oppmykning av reiserådet ut over sommeren.

Ser du for deg en fremtidig endret forretningsmodell for Apollo som følge av pandemien?
– Pandemien vil helt sikkert påvirke våre reisevaner I en eller annen grad, men vi håper at vi i 2021 vil kunne vært tilbake på samme nivå som vi hadde planlagt for 2020. Hvorvidt det er realistisk per i dag er vanskelig å si. Ufordringer gir også muligheter, og vi ser nå på nye produkter og løsninger.

Har Apollo innført endringer som vil bli værende også etter pandemien?
– Som pakkereisearrangør jobber vi kontinuerlig med produktutvikling, noe som har stor fokus også i disse tider. Dette er selvfølgelig produkter som vil ha en fremtid også etter pandemien. Pandemien har jo gjort at vi må tenke og arbeide annerledes, og det positive i dette tar vi selvfølgelig med oss også på reisen videre.

Share.

About Author

Comments are closed.