– Klimatiltak bare pynt

At det koster SAS 24 kroner ekstra å gi kundene sine god klimasamvittighet hjelper ikke miljøet, mener klimaforsker.

0

Klimaforskeren i Cicero mener klimakompensasjon for flyreiser er en form for avlat, sier han til NRK.

Støtter 70 prosjekter

Med det store fokus på bærekraft om dagen, og unge menneskers engasjement ikke minst gjennom den unge miljøforkjemperen Greta Thunbergs internasjonale gjennomslagskraft, er det stadig flere tjenesteleverandører som reklamerer med at produktene de selger er klimakompensert.

Slik kan også du ha god samvittighet når du handler hos dem, er tanken.

Klimakompensasjon handler om å betale noen andre for å ikke slippe ut den samme mengden CO₂ som deg, eller lage fornybar energi som erstatter fossil energi.

SAS er blant dem som nå tilbyr denne ordningen. De kompenserer for CO₂-utslipp på alle sine ungdomsbilletter og har startet med det samme for sine EuroBonus-medlemmer.

Ifølge SAS er markedsprisen på klimakompensasjon rundt 95 kroner per tonn CO₂. En flyreise tur/retur Oslo-Trondheim vil dermed koste 24 kroner ekstra, en regning som SAS selv tar.

– Vi gjør dette fordi vi ønsker å bidra til reduserte utslipp globalt. Både ungdommer og Euro-Bonus-medlemmer, i tillegg til våre egne ansatte, skal kunne fly med god miljøsamvittighet, sier Knut-Morten Johansen, kommunikasjonssjef i SAS, til NRK.

Klimakompensasjon innebærer at du betaler penger inn til internasjonalt godkjente prosjekter som reduserer utslippene tilsvarende det som din aktivitet fører til.

Hos MyClimate Norge kan du selv ta initiativ til å klimakompensere dine utslipp. Denne tjenesten retter støtte til rundt 70 prosjekter verden over.

En flyreise tur-retur Oslo-Bergen med denne tjenesten gir et beregnet utslipp på 243 kg CO₂, noe som koster deg 58 kroner å klimakompensere. SAS benytter seg av The Natural Capital Partners for sin klimakompensasjon, der fornybar energi erstatter fossilt brensel, hovedsakelig gjennom vindkraft.

Ifølge Johansen kan SAS dokumentere at ordningen fører til lavere utslipp.

– Ikke billig «pynt»

Klimaforsker Glen Peters i Cicero mener imidlertid at klimakompensasjon kun er billig pynt ment for å lette på vår dårlige klimasamvittighet.

– Uansett hvordan du regner på det, så vil jo ikke utslippene gå ned når du flyr. I beste fall bidrar klimakompensasjon bare til litt bedre konkurransevilkår for fornybar energi, sier Peters.

Det eneste som ifølge ham fungerer dersom vi ønsker å redusere utslippene er å ikke fly, forklarer Glen Peters.

Målet med klimatiltak er å få utslippene ned til null og så til slutt negative. Det mener Peters ikke skjer med klimakompensasjon.

– Dermed blir dette en avsporing, sier han.

Forskning publisert i det vitenskapelige tidsskriftet Nature viser at luftfarten snart er den aller største kjøperen av klimakompensasjon. Studien konkluderer også med at dette ikke vil føre til reduserte utslipp, fordi de aller fleste fornybar-prosjektene ville skjedd uten støtten fra luftfarten og andre som klimakompenserer sine utslipp.

Knut-Morten Johansen i SAS påpeker at klimakompensasjon bare er ett av flere kostbare miljøtiltak.

– Vi er også del av det europeiske kvotesystemet. I tillegg investerer SAS 52 milliarder kroner i de nyeste, mest klimavennlige flytypene, og gjør en ekstremt ambisiøs satsing på dyrt, avansert biodrivstoff. Det er ikke «billig pynt»! understreker han.

Peters mener på sin side at regjeringens måte å klimakompensere sine reiser på gir mye større klimanytte enn SAS og Oslo kommunes metoder.

Departementene kan bare kjøpe klimakompensasjon fra fornybarprosjekter som virkelig trenger det – fra sårbare eller splitter nye fornybarprosjekter, eller de som er i ferd med å stenge ned fordi de mangler kapital.

– Man kunne forvente at andre, som SAS og Oslo kommune hadde gjort det samme. Men først og fremst er utslippskutt som er viktigst, mener Peters.

Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.