Klesmerket Norrøna hovedeier i Hvitserk of Norway

Norrøna skal ikke bare selge sportsklær, men også reiser – og den nye majoritetseieren av Hvitserk of Norway ser ikke bortefra de også blir hotelleiere.

0

– Vi vil gjøre mer for å oppnå vår misjon om å lage verdens beste friluftsprodukter, skape unike opplevelser og drive en bærekraftig virksomhet, sier daglig leder og eier av Norrøna, Jørgen Jørgensen, til økonominettstedet E24.

Opplevelsesturisme øker i popularitet, og Hvitserk som Norges største arrangør av ekspedisjoner og aktivitetsturer sender sine kunder til destinasjoner i hele verden. 

Da Hvitserk of Norway ble skilt som eget selskap i 2017 var det for å kunne tilby turer i Norge. I dette selskapet har Norrøna nå blitt majoritetseier etter å ha vært på eiersiden i to år. 

Nytt navn blir Norrøna Hvitserk Adventures.

– Vi mener synergiene her er store, sier Jørgensen til E24.

Det blir nå mulig å bestille turer på Norrønas nettsider. Senere skal også selskapets butikknettverk fungere som reisebyråer.

Målet er blant annet å gjøre butikkene til destinasjoner. Norrøna ser på reiseliv som et nytt bein å stå på i tiden fremover, i en tid der sportsbutikkene jevnt over sliter.

– Jeg tror det er gode muligheter til å tjene penger på reiseliv i Norge, sier Jørgensen.

Reisene Norrøna skal tilby gjennom det nye selskapet er i premiumsegmentet, hvor man enten selger pakketurer til norske naturdestinasjoner eller skreddersyr turer for dem som vet hva de ønsker.

Turene vil gå til hele Norge, og frem til nå har hovedaktivitetene selskapet har tilbudt vært fjellturer, kajakk, ski og sykkel. Majoritetene av kundene er utenlandske. Norrøna har også en økende andel utenlandske kunder, med en eksportandel på 49 prosent i 2019.

På sikt går ambisjonene også utover det å tilby turer.

– Målet er etter hvert å bygge Norrøna Lofoten Lodge, et signalbygg hvor man året rundt kan drive med friluftsaktiviteter, sier Jørgensen.

For øvrig tilbyr også konkurrenten Bergans ferieturer.

Share.

About Author

Comments are closed.