Kastet glans over kinesisk Norges-satsing

Næringsminister Torbjørn Røe Isaksen kastet glans over forsamlingen av oppglødde aktører som deltok da den første direkteruten mellom Kina og Norge ble innviet onsdag.

0

Flere reiselivstopper var på plass under innvielsen av direkteruten mellom Gardermoen og Beijing, blant annet Visit Oslos toppsjef Kristian Lunde, samt Scandics Norges-sjef Svein Arild Steen-Mevold.

– Passasjerer på et femstjerners flyselskap som Hainan vil nok sterkt vurdere et femstjerners hotell som Grand, kommenterte Scandics mann på Gardermoen tørt som et alibi for oppmøtet.

Munter minister

Lunde var ikke mindre positiv til Hainan Airways solide ambisjoner om å etablere en direkterute de to hovedstedene imellom.

– Vi har veldig tro på et tilbud som dette, som i større grad retter seg inn mot de mer betalingssterke turistene, noe som passer fint inn i våre ambisjoner, sier Lunde, og henviser til det faktum at Hainan Airlines er et såkalte femstjerners flyselskap, som ett av ti selskaper med den statusen i verden. Her er det snakk om svært høy servicegrad og kvalitet, med ditto prisstruktur sammenlignet eksempelvis med Norwegian og sågar SAS.

Den tradisjonelle klippingen av snora ble en liten konkurranse der toppsjef for Avinor Oslo lufthavn Øyvind Hasaas (t.v.) og HNA Aviation Groups (Hainan) styreformann Bao Qifa måtte seg seg «slått» av Avinors konsernsjef Dag Falk-Petersen (midten). (Foto: Bjørn Moholdt)

Sistnevnte har fire stjerner, det samme gjelder Hainans hovedkonkurrent Finnair.

Det er ikke dermed sagt at ikke ruten vil få utfordringer. Høyst sannsynlig kommer det til være en betydelig overvekt av kinesisk reisende på flyvningene. I tillegg er det for eksempel forventet at denne ruten alene kan frakte norsk sjømat til en verdi av rundt 200 millioner kroner i året.

Uansett utfordringer – åpningen av ruten var en merkedag, noe Røe Isaksen var inne på under inspeksjonen av selve flyet.

– Det er ikke hver dag at et medlem av regjeringen er med på åpningen av en flyrute, for å si det sånn, sa en munter næringsminister da han prøvde ut passasjersetet i business-klassen.

– Småbarn i huset holdt meg våken deler av natten, så det hadde vært godt med en strekk her nå, fortsatte den tidligere stå opp-komikeren, til stor munterhet både blant de fremmøtte journalistene og flyvertinnen som viste ham de ulike sete-funksjonene.

Regjeringens muntre tilstedeværelse er utvilsomt et signal om at tøvær mellom Kina og Norge de siste årene fortsatt er offisiell politikk.

Får det tøft

Ifølge flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs skal det bli særs interessant å følge utviklingen av de tre ukentlige avgangene til Hainan Airlines. Til nettstedet flysmart24.no sier han at Hainan har brukt tilsynelatende lite ressurser på markedsføringen i Norge, mens det motsatte var tilfelle for for eksempel Qatar Airways.

– De la ned betydelige summer i markedsføring og ikke minst lave billettpriser over en periode for å krige seg inn i det norske markedet, sier Elnæs, som på den tiden var norsk sjef for Gulf-selskapet.

Det ble uttrykt mange kjærlighetserklæringer da Hainan-ruten mellom Oslo og Beijing offisielt ble åpnet. (Foto: Bjørn Moholdt)

Satsingen har gitt god effekt, Qatar leverer ifølge Elnæs gode resultater på Oslo-ruten.

Han mener det kinesiske selskapet får det tøffere, men kjenner samtidig mindre til satsingen i Kina. Trolig vil cargo samt en betydelig overvekt av kinesiske passasjerer i større grad være suksesskriterier for Hainan.

Sjef for Oslo Lufthavn Øyvind Hasaas har således stor tro på ruten.

– Vi er det landet i Norden med fleste kinesiske turister, en trend som har utviklet seg svært positivt de siste årene, sier Hasaas.

Bygger rutenettverk

Hasaas peker også på forbindelsene videre fra Beijing, til Shanghai og storbyer i Kina og andre land i Asia.

Ruten mellom Oslo og Beijing skal flys tre ganger i uken – mandag, onsdag og fredag – med en Airbus A330-300 med plass for 292 passasjerer. Flyet har 32 businessklasse-seter. En prissjekk tidligere i år viser tur/retur-priser på rundt 6 000 kroner.

Ruten – som går gjennom den mye omtalte sibirkorridoren – blir den klart raskeste veien til Kina (ca. ni timer). Frem til nå har kinesiske turister i stor grad bruk flyruter via Helsingfors eller Midtøsten for å komme seg til Skandinavia. Mye tyder imidlertid på at Hainan med sin pondus som femstjerners-selskap trolig komme til å appellere til med kvalitetsbevisste reisende, med ditto lommebøker.

Næringsministeren ser tillegg et betydelig potensial for næringslivet og andre områder innenfor samfunnsliv.

– Direkteruten mellom Kina og Norge vil ha stor betydning for handelsforbindelsene med Kina generelt. Det knytter landene våre nærmere hverandre og åpner for mer samarbeid og kontakt mellom norsk og kinesisk næringsliv. Direkteruter mellom Norge og Kina var noe mange i næringslivet var opptatt av da jeg var med på statsbesøket til Kina i høst, sa Røe Isaksen blant annet i forbindelse med åpningen.

– Dette er også en svært god nyhet for norsk reiseliv og turisme. Hainan er et stort internasjonalt flyselskap og dette vil også bety at enda flere kinesiske turister får muligheten til å oppleve alt Norge har å by på, understreker han.

Hainan Airlines Airbus A330-300-maskin som tok av fra Gardermoen i går har plass til 292 passasjerer. (Foto: Bjørn Moholdt)

Også fra kinesisk side er man veldig fornøyd med at man endelig har fått på plass en direkterute mellom de to landene.

– Vi bygger et sterkere rutenettverk mellom Kina og Europa og er veldig glade for å kunne legge til Oslo som en del av nettverket vårt. Denne ruten vil styrke relasjonen mellom Norge og Kina og stimulere til økt og handel og økonomisk utvikling mellom landene og i den nordiske regionen, sa Mr. Bao Qifa, styreformann HNA Aviation Group, som var til stede under åpningen.

Nok et signal om at kineserne mener alvor.

 

Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.