Hver fjerde nordmann gir en opplevelse i julegave

En av fire nordmenn planlegger å gi en opplevelse i julegave. Samtidig er det klassiske julebordet i ferd med å endre seg, der opplevelser blir en stadig viktigere ingrediens.

0

Det viser en undersøkelse Kantar TNS har gjennomført på oppdrag for NHO Reiseliv, i forbindelse med årets juleferie. 1060 nordmenn over 18 år har deltatt i undesøkelsen.

* 1 av 4 nordmenn planlegger å kjøpe en opplevelse i julegave.

* Nær 6 av 10 svarer at de har gitt en opplevelse i julegave de siste tre årene.

– I en hektisk hverdag har tid med venner og familie blitt et knapphetsgode. Jeg tror det er en av de viktigste grunnene til at mange kjøper reiser og opplevelser fremfor ting, sier NHO Reiseliv-sjef Kristin Krohn Devold.

I tillegg mener hun gjenbruk og bruktkjøp en trend.

– Mange er opptatt av å redusere forbruket sitt av miljøhensyn. De vil heller bruke pengene sine på opplevelser og aktiviteter, som for eksempel et kajakk-kurs, en konsert eller en yogaferie, sier Krohn Devold.

Undersøkelsen viser at de mest populære opplevelsesgavene er kulturopplevelser.

  • 43 prosent har gitt en kulturopplevelse som kino, konsert, teater eller lignende de siste tre årene.
  • 21 prosent har gitt et restaurantbesøk, og like mange har gitt en velværeopplevelse.
  • 11 prosent har gitt en reise til utlandet, mens 7 prosent har gitt en reise i Norge.

NHO Reiseliv har vært i kontakt med flere restauranter som melder at det tradisjonelle julebordet er i ferd med å endre seg. Opplevelser har blitt en viktig ingrediens på julebordet, og det er mindre fyll nå enn for noen år tilbake.

Undersøkelsen bekrefter at arbeidsgivere har begynt å vise mer tilbakeholdenhet når det gjelder servering av alkohol på julebord: To av ti svarer at de har fått mindre gratis alkohol på jobbens julebord de siste årene.

– Opplevelse, atmosfære og stemning er blitt vel så viktig som god mat og drikke. Flere og flere er opptatt av å skape en spesiell opplevelse, sier Ingrid Wik Pettersen, kommersiell direktør i Selskap & Serveringsgruppen, som eier blant annet Justisen og Stratos i Oslo.

– Kultur og opplevelser er populære julegaver, også blant arbeidsgivere. Det tradisjonelle julebordet med jobben har endret seg de siste årene. Det er mindre fyll og mer fokus på god mat og gode opplevelser. Mange kombinerer middag med en aktivitet eller et kulturinnslag, som for eksempel et juleshow, sier Krohn Devold.

Undersøkelsen kartlegger også hvilke planer nordmenn har for juleferien. Syv av ti skal være hjemme i julen, to av ti har planer om å reise eller dra på ferie en eller flere dager i julen. Kun åtte prosent skal være borte hele julen.

Av de som skal reise bort, skal syv av ti reise til et sted i Norge, to av ti til et annet land i Europa, syv prosent skal til et land utenfor Europa, mens seks prosent skal feire jul i Sverige.

Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.