Hurtigruten omorganiserer

Hurtigruten spisser de ulike delene av konsernet og oppretter to nye enheter: En som skal drive rutetrafikken mellom Bergen – Kirkenes, og en som skal drive den stadig voksende ekspedisjonscruise-virksomheten.  

0

– Dette handler om å rigge Hurtigruten-konsernet for fremtiden. Den nye organiseringen staker ut kursen for videre vekst og utvikling både for rutetrafikken langs norskekysten og ekspedisjonscruise. Dette sikrer enda skarpere fokus og enda tydeligere skille mellom to helt unike produkter og konsepter, sier  konsernsjef Daniel Skjeldam i Hurtigruten Group.

Med  3000 ansatte  fra 50 ulike land  og  en  årsomsetning på rundt 6 milliarder kroner,  har Hurtigruten-konsernet vokst kraftig  på verdensbasis  de siste årene.

Arbeidet med fremtidig organisering av Hurtigruten startet før pandemien.  I tillegg til videre satsing på landbasert virksomhet på Svalbard, er  resultatet av dette  arbeidet  å  rendyrke  hoveddelen av Hurtigrutens virksomhet i to ulike enheter..

Hurtigruten Norge
Hurtigruten styrker satsingen og fokuset på norskekysten ved å organisere rutetrafikken i egen enhet med egen organisasjon og ledergruppe.

Fra januar 2021 vil Hurtigruten drive 7  spesialbygde lavutslipps-skip i rutetrafikken  mellom Bergen og Kirkenes.  Som en egen enhet rendyrkes  nå  denne delen av virksomheten,  som selskapet har drevet siden 1893.

– Dette er det råeste Norge har å by på.  Kombinasjonen av livsnerven mellom små og store samfunn og naturen som  rammer inn  verdens vakreste sjøreise  gir  en reiseopplevelse  du ikke finner  noe annet sted. Gjennom flere år har vi bygget opp  aktiviteten langs  hele kysten hele året.  Nå er det klart for neste steg, videre utvikling for å sikre ytterligere vekst og skape enda mer sammen med lokalsamfunnene langs hele kysten, sier Skjeldam.

Prosessen med å rekruttere administrerende direktør for Hurtigruten Norge  starter umiddelbart.

Hurtigruten Expeditions
Hurtigruten samler ekspedisjonscruisevirksomheten i en egen enhet med egen organisasjon og ledergruppe.

Fra 2021 vil Hurtigruten ytterligere styrke posisjonen som verdens største ekspedisjonscruiserederi, med en flåte på minst 8 små, spesialbygde ekspedisjonscruiseskip.  Årlig seiler Hurtigrutens ekspedisjonscruiseskip innom  mer  enn 250 unike reisemål  som  Svalbard, Grønland, Nordvestpassasjen og  Norskekysten i nord, via  Britiske øyer, Alaska,  Karibien  og Sør-Amerika til Antarktis i sør.

Asta  Lassesen blir administrerende direktør  for  Hurtigrutens  globale  ekspedisjonscruise-satsing.

– Vi  i Hurtigruten  har  vokst fra ett til åtte ekspedisjonscruiseskip på få år. I dag er Hurtigruten verdensledende på bærekraft, innovasjon og unike opplevelser. Likevel har vi  bare så vidt sett starten, sier Lassesen.

– Nå skal vi ta ekspedisjonscruise-satsingen inn i fremtiden, ved å gjøre det vi er aller best på: Utforske noen av de mest spektakulære stedene i verden. Og vi skal bruke erfaringen og satsingen på bærekraft til å vokse videre, sier Lassesen.

Små skip – stor etterspørsel 
Hurtigruten har nylig lansert flere seilinger for 2022 og 2023 – og etterspørselen er god på tvers av markeder.

–  Vi går inn i en vinter med  fortsatt unntakstilstand i  reiselivet, både  globalt  og  i Norge.  Men  andre halvår 2021 ser  veldig  bra ut  for Hurtigruten, og vi ser veldig god etterspørsel også for 2022. Produktene våre – både på Svalbard, på  norskekysten og på ekspedisjonscruise – er perfekt posisjonert. Ikke bare for perioden etter pandemien, men også  for  årene som  kommer, sier  Skjeldam.

I tillegg til  konsernsjef Daniel Skjeldam, består konsernledelsen i Hurtigruten Group av Asta Lassesen  (administrerende direktør Hurtigruten Expeditions), Torleif Ernstsen (konserndirektør finans), Ole-Marius Moe-Helgesen (konserndirektør digital, personal og organisasjon), Stine Steffensen Børke (konserndirektør salg og markedsføring), samt den ubesatte stillingen som administrerende direktør Hurtigruten Norge.

Share.

About Author

Comments are closed.