Hurtigruten og Kleven diskuterer nytt skip

Hurtigruten vil vokse videre og har bedt Kleven om tilbud på nok et ekspedisjonscruiseskip.

0

– Hurtigruten har store vekstplaner i årene som kommer. Da trenger vi flere skip, sier kommunikasjonssjef Rune Thomas Ege i Hurtigruten til Hegnar.no.

Hurtigruten får etter planen levert «MS Roald Amundsen», verdens første hybriddrevne ekspedisjonscruiseskip, fra Kleven Verft i starten av 2019.

Søsterskipet «MS Fridtjof Nansen» ventes å være fullført noe senere i 2019, og begge bygges ifølge Ege med det han omtaler som revolusjonerende, grønn teknologi,

Mens Kleven Verft på Sunnmøre, som i sommer ble overtatt av Hurtigruten, jobber med å ferdigstille de to nye doningene, er ifølge nett.no, planleggingen av nok et skip godt i gang.

– Det stemmer at det er diskusjoner om et skip til, bekrefter styreleder Ørjan Svanevik i Kleven verft overfor Hegnar.no.

Det samme gjør kommunikasjonssjefen i Hurtigruten.

– Vi kan bekrefte at vi har bedt Kleven om et oppdatert tilbud på et tredje hybriddrevet og miljøvennlig ekspedisjonsskip. Det arbeidet pågår nå, sier Ege.

– Når vi får tilbudet fra Kleven, skal vi gå nøye gjennom det. Men det er for tidlig å gå nærmere inn i flere detaljer akkurat nå, sier han.

Det var sommeren 2016 at Kleven, etter hard internasjonal konkurranse med 11 andre verft, fikk oppdraget med å bygge Hurtigrutens to nye ekspedisjonscruiseskip. Byggeprosessen viste seg imidlertid å være mer utfordrende enn ventet, med betydelige forsinkelser og kostnadsoverskridelser.

En av følgene var at Kleven Verft og to andre selskaper ble skilt ut av konsernet Kleven Maritime i sommer og tilført 600 millioner kroner i ny likviditet, med det resultat at Hurtigruten ble verftets eneeier.

Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.