Holland dropper å markedsføre landet

Som en respons på de sterkt voksende globale miljøproblemene har hollandske turistmyndigheter vedtatt å kutte markedsføringen av landet.

0

I stedet vender man fokus mot håndteringen av besøkende, som kommer i et rekordartet antall.

Det var i forrige uke at Nederlands offisielle kontor for turisme og kongresser lanserte sin nye strategi. I tillegg til å inkludere en stopp i den internasjonale markedsføringen utdypet man også ønsket om å spre den innkommende turismen til å inkludere mindre besøkte områder utenfor Amsterdam.

– Til dags dato har man utelukkende fokusert på å trekke flest mulig til landet, skriver den hollandske parallellen til Innovasjon Norge i sin «Perspektiv 2030»-rapport, som også er en presentasjon av landets visjon av det fremtidige reiselivet.

– Vi kan nå konstatere at stadig mer ikke alltid er til det bedre, i hvert fall ikke hvor som helst.

Rapporten knyttet til landets fremtidige satsing innenfor reiseliv viser at selv et konservativt anslag antyder en vekst i den innkommende turismen på minst 50 prosent – fra 18 millioner til 29 millioner besøkende – innen 2030.

Vokser turismen eksponentielt med veksten de siste årene vil det imidlertid innebære at 42 millioner mennesker besøker landet i 2030.

Som et grep for håndtere denne veksten skal turistmyndighetene iverksette tiltak for å spre turister til mindre besøkte deler av landet, og til andre tider enn de mest populære.

Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.