Historisk dåp i isen

Hurtigrutens ekspedisjonscruiseskip MS Roald Amundsen ble torsdag det første skipet døpt i Antarktis.

0

Med denne seremonien skrev med andre ord Hurtigruten historie.

– Vi kunne ikke tenkt oss et mer perfekt sted enn Antarktis for å døpe et så unikt skip som MS Roald Amundsen, sier Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam.

Hurtigrutens konsernsjef Daniel Skjeldam, gudmor Karin Strand og Kaptein Kai Albrigtsen jubler etter dåpshandlingen. (Foto: Kim Rørmark/Hurtigruten)

Mannskap og gjester fra mer enn 20 land er ombord på skipets jomfrutur til Antarktis, i spektakulære omgivelser.

Knuste isklum

Champagnen i Chiriguano Bay på Brabant Island i Antarktis torsdag morgen lokal tid var byttet ut med en isklump da gudmor og polarpioner Karin Strand gjenopplivet dåpsritualet første gang initiert av Roald Amundsen selv. 

Da Strand knuste isen mot skipsbaugen valgte hun Amundsens egne ord, som han først brukte under dåpen av polarskipet Maud i 1917:

«Det er ikke min akt å håne den edle drue. Men allerede nå skal du få føle litt av ditt rette element. For isen er du bygget, og i isen skal du tilbringe din beste tid, og der skal du løse din oppgave.»

Hurtigruten har spesialbygd MS Roald Amundsen for å seile i noen av verdens mest spektakulære farvann. Det hybriddrevne skipet skal ta gjester til destinasjoner som Antarktis, Alaska og Nordvestpassasjen.

Nå er hun også det første skipet i historien døpt i Antarktis.

– Dette er en veldig spesiell dag for et veldig spesielt skip for alle oss om bord på MS Roald Amundsen. Hun er det mest innovative skipet på flere tiår, og vi håper teknologien og skipet vil være en inspirasjon for andre, sier kaptein Kai Albrigtsen.

MS Roald Amundsen er spekket med banebrytende grønn teknologi. Skipet er utstyrt med store batteripakker, som ved å støtte lavutslipps-motorene reduserer CO2-utslippene med 20 prosent sammenlignet med andre cruiseskip på samme størrelse.

– Det er en stor ære å få dele dette historiske øyeblikket med likesinnede eventyrere og kollegaer som brenner for å utforske havene våre på en mer bærekraftig måte, sa gudmor Karin Strand – som fikk æren av å knuse isklumpen mot skipets baug.

En «helt» for vår tid

Gjestene på MS Roald Amundsen fulgte dåpen fra mindre ekspedisjonsbåter – i vifteformasjon i bukta rundt skipet. De fikk selskap av gjester og mannskap fra Hurtigrutens MS Midnatsol, som er på sesongens første ekspedisjonscruise i Antarktis.

– Jeg tror Roald Amundsen ville vært stolt. Med skipet som både hedrer polarhelten og bærer navnet hans, flytter Hurtigruten grenser og utfordrer hele næringen til å bli grønnere og mer bærekraftig. Slik Roald Amundsen var symbolet på en ny æra innen oppdagelse, er MS Roald Amundsen symbolet på en ny æra i cruisenæringen, sier konsernsjef Daniel Skjeldam.

Under dåpen avslørte Skjeldam at gudmor Karin Strand hadde bedt om at den tradisjonelle gudmorgaven heller ble omgjort til en donasjon til Hurtigruten Foundation. Stiftelsen er startet for å bidra til positiv utvikling i områdene Hurtigruten besøker.

– Vi vil bruke denne første dåpen i Antarktis til å vise vår respekt for havene, miljøet og både tidligere og nålevende oppdagere, sier Skjeldam.

MS Roald Amundsen er det første skipet som har blitt døpt i Antarktis. (Foto: Shayne McGuire/Hurtigruten)

Polarhelten Roald Amundsen ledet den første ekspedisjonen som tok seg gjennom Nordvestpassasjen, den første ekspedisjonen som nådde Sydpolen, og den første ekspedisjonen som beviselig nådde Nordpolen. Dermed har han skrevet seg inn i historiebøkene som en av verdenshistoriens største oppdagere.

I sommer skapte MS Roald Amundsen også historie, som det første cruiseskipet som seiler kun på batteri, og det første hybriddrevne skipet som tok seg gjennom Nordvestpassasjen. Etter 2019/2020-sesongen i Antarktis vil MS Roald Amundsen tilbringe sommeren 2020 i Alaska.

Søsterskipet, hybriddrevne MS Fridtjof Nansen, vil bli del av Hurtigrutens voksende flåte av spesialbygde ekspedisjonsskip neste vår. Hun er for øyeblikket under bygging på norske Kleven Verft i Ulstein, og er ventet å bli levert i god tid før de første planlagte seilingene i april 2020.

 

Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.