Go Fjords satser i motgangstider

I disse dager lanserer selskapet Go Fjords en ny teknologisk plattform rettet mot reiselivsnæringen og ansetter Steinar Aase i en sentral nøkkelrolle.

0

– Da vi forsto at Covid-19 kom til å bli en langvarig pandemi med betydelig nedgang i reiselivet, kuttet vi kostnadsbasen der det var mulig og nødvendig. Samtidig snudde vi oss rundt og startet arbeidet med å rigge selskapet for fremtiden. Et klassisk tilfelle av gass og brems på samme tid, der målet har vært å styrke og utvide forretningsmodellen vår, sier Frode Myrseth, administrerende direktør i Go Fjords.

– I den forbindelse er det ekstra gledelig at Steinar Aase har valgt å bli en del av vårt team. Han har gjennom flere år bygget et av de mest lønnsomme selskapene i reiselivs-Norge. Steinar har en erfaring og kunnskap som er gull verdt, sier Myrseth.

Steinar Aase er tidligere administrerende direktør i reiselivsselskapet Fjord Tours. Han har nå tiltrådt stillingen som kommersiell direktør i Go Fjords.

– Go Fjords er et moderne selskap som løser bookingutfordringer for både internasjonale og norske turister på jakt etter gode opplevelser. Samtidig skal det tilby aktører i reiselivet verktøy som vil gi bedre kundeopplevelser, effektivitet og lønnsomhet. Denne kombinasjonen er unik i norsk sammenheng, og gir meg sterk motivasjon til å starte en ny etappe på min egen reise, forteller Steinar Aase.

Lanserer ny teknologisk reiselivsplattform
Aase starter i Go Fjords samtidig som selskapet lanserer en ny teknologisk plattform og en rekke verktøy for andre reiselivsbedrifter. Ett av disse er programvaren Bilberry. Bilberry er utviklet av og for aktivitetsbedrifter for å øke salg, forbedre drift, og styrke lønnsomheten. Bilberry blir det nye navet i virksomheten – som et operativsystem for aktivitetsbedrifter.

– Bilberry er utviklet sammen med vårt datterselskap XXLofoten. Deres unike erfaring med opplevelsesbasert turisme i Lofoten i liten og større skala har vært utgangspunktet for å lage en teknologi som vi mener kan være attraktiv for andre aktivitets- og reiselivsbedrifter. Gjennom lanseringen av Bilberry får vi en ny og sterk dimensjon i vår forretningsmodell, sier Myrseth.

Historie for å satse i kriser
Go Fjords med hovedkontor i Bergen, er eid av det familieeide investeringsselskapet DSD.

– DSD har bevist at det både har strategisk teft og handlekraft over lengre tid enn de fleste – noe som gir meg stor tro på at vi i Go Fjords vil utgjøre en forskjell i tiden fremover, sier Myrseth.

Han føyer til at en interessant historisk opplysning i denne sammenhengen er hvordan DSD også satset gjennom forrige pandemi.

– DSD ble etablert allerede i 1855, og for ca. 100 år siden tok selskapet også grep under spanskesyken. Om ikke dagens ledere kan skryte på seg erfaring fra den tiden, har det alltid ligget i ryggmargen til våre eiere at man må satse og videreutvikle – også når markedene svekkes, forteller Myrseth.

Share.

About Author

Comments are closed.