Flyselskapene bryter EU-reglene

En ny rapport viser at mange flyselskaper bryter mot EU-regelen som sier at reisende kan bookes om til et annet flyselskap. I de verste tilfellene har passasjerer måttet vente i opptil en uke før de kan reise.

0

I henhold til EU-regler må flyselskapene nemlig kjøpe billett fra et konkurrerende selskap dersom de ikke kan tilby en passasjer som har avbrutt flyet på en ny reise innen rimelig tid.

EUs flytrafikkforskrifter, forordning EU261, viser at flyselskapene har et stort ansvar for passasjerer som er rammet av en avbrutt flytur. Reglene sier at hvis flyselskaper må innstille flyvninger, uansett grunn, må de sørge for at de strandsatte passasjerene når sin endelige destinasjon under lignende forhold så tidlig som mulig.

Hvis et flyselskap ikke kan gi rammede passasjerer plass innen rimelig tid, må flyselskapet kjøpe et sete hos et konkurrerende selskap.

Det er det britiske luftfartstilsynet (CAA) som har gjennomført undersøkelsen hos de 30 største flyselskapene i EU. Det viser at mange flyselskaper dropper å booke om passasjerene til andre selskaper. I mange tilfeller er disse passasjerene tvunget til å vente lenge på å bli booket om.

I verste fall har reisende blitt tvunget til å vente i opp til en uke, skriver den britiske avisen The Independent.

CAA mener at «innen rimelig tid» er en ny reise samme dag som det innstilte flyet skulle gått. Mange passasjerer som ikke bookes om i tide kjøper i mange tilfeller sin egen billett på en konkurrerende flytur, og må siden kjempe for å få tilbake pengene de legger ut.

– Vi forventer at flyselskapene umiddelbart gjør de nødvendige tilpasningene, sier Paul Smith, konsernsjef for CAA, til Independent.

Han krever at flyselskapene begynner å overholde reglene innen 30. juni 2019.

Her er noe av det du som reisende har krav på ved innstillinger:

* Du skal motta informasjon om dine rettigheter umiddelbart ved innstillinger.

* Hvis flyet ditt er innstilt har du rett til ett av følgende tre alternativer: 1. Refundering av den delen av billetten du ikke kunne bruke. 2. Ombooking av billetten slik at du kommer frem så fort som mulig. 3. Ombooking av billetten til en ny tid som passer deg.

* Flyselskapet bør alltid tilby valg mellom ombooking eller avbestilling. Dette gjelder uansett grunnen til at flyet er innstilt, og uansett når du mottok informasjonen om at flyet ble kansellert.

* Velger du refusjon må flyselskapet betale billettkostnadene innen syv dager. Det skal skje ved kontant betaling, elektronisk bankoverføring, bankoverføring eller sjekk. Hvis du er enig, kan flyselskapet refundere billetten med kredittkortkvittering eller på annen måte.

* Når du avbestiller en planlagt flyreise skal flyselskapet alltid informere deg om rettighetene du har som flypassasjerer. Hvis du befinner deg på flyplassen skal flyselskapet utlevere denne informasjonen skriftlig.

* Er du på flyplassen når du mottar informasjon om at flyet ditt er innstilt bør flyselskapet sørge for at du kan ringe to samtaler gratis eller sende to meldinger gratis. Flyselskapet vil også tilby deg gratis mat og drikke i forhold til ventetiden.

* Er du på flyplassen eller på destinasjonen og blir ombooket for å fly neste dag skal flyselskapet sørge for overnatting på hotell og transport til og fra flyplassen.

* Flyselskapet skal yte kompensasjon til passasjerer som er berørt av avbrutt flyreiser.

* Når flyet ditt er kansellert har du rett til å kreve følgende kompensasjon fra flyselskapet: 250 euro for alle flyreiser på opptil 1 500 kilometer, 400 euro for alle flyreiser i EU lenger enn 1500 kilometer og for alle andre fly mellom 1500 og 3500 kilometer, og 600 euro for alle andre flyreiser som dekkes av EU-regler.

Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.