Flere rom ga Oslo hard medfart

Med rundt 14 prosent flere hotellrom tilgjengelig sammenlignet med fjoråret falt rombelegget i Oslo i mars med nesten syv prosentpoeng.

0

Prisene i Oslo gikk også ned med 4, 8 prosent, til 1 046 i snitt (minus merverdiavgift og frokost). Samtidig steg antallet solgte rom med 4,1 prosent, ifølge tall fra Benchmarking Alliance, bearbeidet av Peter Wiederstrøm fra hotellrådgivningsselskapet Wiederstrøm Hotel Consulting.

Å sammenligne mars i år med fjoråret blir nærmest verdiløst, all den stund påsken falt på den måneden i fjor. I Wiederstrøms tall har man derfor «tatt bort» høytiden.

Med påsken ute av ligningen, og med det nye Stordalen-hotellet The Hub inn i regnestykket, fikk Oslo forholdsvis hard medfart. Med 14 prosent flere hotellrom sammenholdt med samme periode i fjor ble den totale svikten i Oslo tydelig med et fall i rombelegget fra 77,5 til 70,8 prosent.

Noen andre nøkkeltall:

* Tromsø opplever det motsatte av Oslo. I en treukers-periode fra 1. mars økte rombelegget med fire prosent, og prisene med hele 11 prosent.

* I Kristiansand økte antallet solgte rom med seks prosent, mens prisene gikk ned med én prosent. Rombelegget falt med 17 prosent etter stor kapasitetsvekst det siste året.

* Bergenshotellene fikk bokført en prisvekst på 3,3 prosent, mens rombelegget falt med 3,6 prosent.

* I Stavanger steg både prisene (3,9 prosent) og belegget (6,6 prosent).

* Trondheim gikk ned med rundt fem prosent både på belegg og pris.

 

Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.