Erik Berg: En stille høvding

Litt under radaren har moldenseren Erik Berg bygget opp Classic Norway Hotels. I dag har kjeden rundt 20 overnattingssteder rundt om i Norge – alle med det til felles at de er små eller store kulturperler med bøttevis av sjel og sjarm.

0

Kjell Inge Røkke, Bjørn Rune Gjelsten, Kjell Magne Bondevik, Kjetil Rekdal… Vittige tunger hevder at Molde er en by med bare høvdinger, og ingen indianere. Sant eller ikke – det sitter mye skapertrang og drivkraft i området i og rundt Rosenes By. Og mang en personlig suksess er tuftet på nettopp denne skapertrangen.

De fleste av Moldes mange høvdinger er godt synlige i det nasjonale landskapet. Slik er det ikke med Erik Berg, i alle fall ikke om du beveger deg særlig langt vekk fra Molde – eller også sitter på en faglig innsikt i hva mannen faktisk har skapt.

– Og det passer meg veldig fint, smiler mannen i piratbukser og en sliten t-skjorte som mottar oss på trappen av den vakre gården “Nøisomhed”, hovedkvarteret til Classic Norway Hotels i Molde. 

Omgivelsene står i perfekt stil til hotellporteføljen Erik Berg forvalter sammen med Stein Erik Hagen – en høvding som riktignok ikke kommer fra Molde, men som ruver langt synligere i det nasjonale landskapet. Sammen har Berg og Hagen bygget opp Classic Norway Hotels, som i dag består av ca 20 hoteller og overnattingssteder rundt om i Norge – og ytterligere noen under utbygging eller planlegging. Og når sant skal sies: Heller ikke Classic Norway har holdt seg særlig godt synlig over radaren for mange av oss. Så hva er hemmeligheten – og hvordan har alt dette kommet til, sånn litt uten for mye bruk av trompeter og virak?

NØISOMHED: Erik Berg ønsker velkommen i piratbukser og en godt brukt t-skjorte på den vakre gården “Nøisomhed” i Molde. (Foto: Tom Andersson)

Kjøpmann
– Jeg begynte som kjøpmann, forteller Erik Berg. 

– Far min hadde kolonialhandel, og jeg vokste opp i denne og hjalp til der det trengtes siden jeg var liten. Jeg ble tidlig godt vant med å arbeide, og fikk inn med morsmelken at ingenting kommer av seg selv. Det er bare tull at “ting ordner seg” – ting må ordnes! 

Han hadde slett ikke tenkt seg å overta kolonialforretningen etter faren, og søkte seg til befalsskolen etter gymnast. 

– Men så fikk far min hjerteinfarkt, og jeg ble kalt hjem etter fritak fra plikttjenesten. Egentlig skulle jeg ta den igjen senere, men det ble aldri noe av. Jeg giftet meg og fikk unger, og så ble det butikk. Én butikk ble raskt til tre butikker, og det samme hadde Stig Jacobsen – også han kjøpmann med butikker i blant annet Kristiansund og Ålesund. Det ble til at vi slo våre pjalter sammen. Ikke slik at vi byttet penger – vi beholdt alt vi eide selv, men gjorde alt felles.

Samarbeid med Hagen
Samarbeidet mellom de to ble raskt en suksess. De bygget opp en kjede på 32 butikker under navnet Spar Mat, og kom i kontakt med Stein Erik Hagen. 

– Han drev og bygde seg opp i Oslo, og hadde felles leverandør med Spar Mat – det som i dag er NorgesGruppen. Stein Erik skulle bygge opp en landsdekkende kjede som skulle konkurrere med Reitan, og vi ble ført sammen. 

I 1989 gjorde de en joint venture-avtale på 50/50-basis, og fikk en region bestående av Sogn og Fjordane, Møre og Romsdal og Gudbrandsdalen ned til Lillehammer – alt innen en dags kjøreavstand fra hovedkontoret i Molde.

– Vi holdt sammen med Stein Erik helt til vi skjønte at han skulle selge. Svenskene hadde kommet inn, så vi takket ja til et tilbud fra Stein Erik. Han ville kjøpe oss ut så han kunne selge et rent selskap. Og vi fikk en veldig god pris, det skjønte vi etterpå når vi hørte hvor mye han hadde fått for hele selskapet. Vi både hadde og har fremdeles et veldig godt forhold. 

Ikke minst er dette tydelig i at han sammen med Stein Erik Hagen i dag eier over 90 prosent av Classic Norway Hotels.

HOVEDKONTORET: Erik Berg styrer sitt Classic Norway Hotels fra den gamle ærverdige gården “Nøisomhed”, rett utenfor Molde sentrum. (Foto: Tom Andersson)

Starten på Classic Norway
Underveis hadde Erik Berg bygget opp Hustadvika Gjestegård.

– Jeg var med i et kommandittselskap som bygget i Hustadvika. Så gikk selskapet konkurs, men jeg hadde jo investert en del penger der. Så jeg gjorde en avtale med banken og tok over boet, og fortsatte å bygge ut. Så kjøpte Stig og jeg et hotell på Bjorli, og så satt vi plutselig med to hoteller. Da er man på en måte litt i dødens posisjon: Ett hotell kan du jo drive. Driver du to, blir det to halvgode. Så jeg skjønte at vi måtte bygge mer. Vi måtte ha en kjede.

Erik kjøpte Ona og Finnøya, og deretter Molde Fjordstuer. Dengang var dette små og enkle steder, som de siden har bygget ut i tre etapper. 

– Så ville Stig ha hotell i Angvika, hvor slekten hans kommer fra. Så jeg ble med der – han eier 51 prosent, jeg 49. Nå har Classic Norway hotellet i franchise. Stig var også med i 40 prosent ute på Håholmen, men det har vi kjøpt ut. Selv har jeg lagt alt mitt inn i Classic Norway Eiendom og Classic Norway drift, for å få en ren struktur. Unntaket er Angvik Gamle Handelssted, der vi eier 49 prosent. Så bortsett fra Angvika eier vi alle stedene 100 prosent. 

KULTURPERLE: Håholmen Havstuer tilhørte tidligere eventyreren Ragnar Torseth. I dag er stedet innlemmet i Classic Norway Hotels. (Foto: Tom Andersson)

Lofoten
Classic Norway Hotels har i dag rundt 20 små og store overnattingssteder. Travel News har besøkt noen av disse i havgapet utenfor Molde, og selv erfart at fellesnevneren virkelig lever opp til navnet: Dette er klassisk norsk i ordets rette forstand. Her er kultur og natur nennsomt ivaretatt under utbygging, og det ryktes at Stein Erik Hagen selv har vært dypt involvert i detaljer og utforming.

– Stein Erik liker vakre ting, og liker å ta og føle på det han eier. Jeg har det på akkurat samme måte, sier Erik. 

Resultatet er en hotellkjede med særpreg og kvalitet, og uttrykk du ikke ville funnet andre steder enn nettopp i Norge.

Så hvordan er det med vekstplaner? 

– Vi skal ikke vokse for enhver pris, sier Erik Berg.

– Og skal vi først inn i nye prosjekter, er vi nøye med at det passer inn i profilen vår. Nå bygger vi for eksempel i Henningsvær, hvor vi endelig har fått byggetillatelse. Hele Henningsvær er jo vernet og fredet av Riksantikvaren, så det har vært et lite kunststykke å få det til. Det blir 35 nye luksus-rorbuer, og egentlig nesten en liten ny bydel. Så eier vi også Henningsvær Bryggehotel fra før, forteller han.

KORSHOLMEN: I februar i år solgte Stein Erik Hagen sitt landsted Korsholmen til Classic Norway Hotels, og stedet inngår nå i kjedens portefølje av overnattingsbedrifter. (Foto: Tom Andersson)

Roald Dahls sommerparadis
Et annet stort oppkjøp var Strand Hotel Fevik, hvor forfatteren Roald Dahl var fast sommergjest i mer enn 20 år.

– Vi hadde hatt lyst på dette hotellet i lang tid, og var av og på i forhandlingene i to år. Det passer jo så godt inn i Classic Norway med sin lange historie. Vi har blant annet grunn til å tro at deler av Roald Dahls “Charlie og sjokoladefabrikken” ble til der. Rommet der han bodde har vi beholdt slik som det var.

Det nyeste prosjektet gjør Classic Norway i en avtale med Petter Olsen, i utbyggingen ved Ramme Gård på Hvitsten i Vestby. (Mer om dette prosjektet snart i Travel News).

– Det har tatt sin tid, men man blir jo ikke lei når man venter på noe godt. Det å få drifte et sånt hotell som det er lagt så mye ressurser i ser vi på som veldig spennende, og ser veldig frem til åpningen av Ramme Fjordhotell etter sommeren.

KJØPMANN: I likhet med sin partner Stein Erik Hagen begynte Erik Berg som kjøpmann – med stor suksess. (Foto: Tom Andersson)

Stein på stein
– Da vi laget logoen vår, formet vi den som en varde. Vi skal bygge stein på stein, og vi skal ha noe som er magisk. Og naturen vi opererer i er jo magisk. Vi skal ha vakre bygninger, selv om vi ikke klarer å bygge dem opp i himmelen med en gang – det har vi ikke ressurser til. Men vi skal gjøre noe hvert år, slik at stedene skal være blant landets vakreste når vi er ferdige med planperioden vår. Og det er fint med det som er vakkert, men det aller viktigste er likevel å fylle dem med humankapital, som er våre ansatte. Det er folkene våre. Det er de som gjør den store forskjellen.

Og med Erik Berg på toppen av varden skulle forvaltningen av humankapitalen være i orden.

Share.

About Author

Comments are closed.