Dette har flybransjen tro på

Konseptet Flying-V skal bruke 20 prosent mindre drivstoff og ha plass til over 300 passasjerer.

0

Etterspørselen etter flyreiser vil doble seg i løpet av de neste 20 åren, ifølge den internasjonale organisasjon for flyselskaper (IATA). Det betyr at andelen av de globale CO2-utslippene på 2,5 prosent vil øke.

Det generelt sterke fokuset på bærekraftige løsning gjør at også flybransjen må tenke nytt. Det jobbes nå på spreng for å konstruere nye fly som skal frakte så mange passasjerer som mulig, så billig og ikke minst bærekraftig som mulig.

Å redusere fuel-forbruket vil også lønne seg for flyselskapene.

Nederlandske Delft Technical University, med støtte fra KLM, viste nylig frem sitt flykonsept Flying-V. Navnet er ikke inspirert av «flyvende vinge», men av den ikoniske Gibson-gitaren Flying V. I likhet med gitaren er nemlig flyet formet som en V.

To turbofan-motorer på innretningen er montert bak på flykroppen, og ikke under vingen som på de fleste andre fly av denne størrelsen, ikke helt ulikt de mer tradisjonelle flymodellene Airbus A350 og Boeing 787. Lengden er beregnet til 55 meter, mens vingespennet er på 65 meter.

TU Delft Flying-V har plass til 314 passasjerer, som også skal få plass inne i vingene.

Det aerodynamiske designet skal sørge for at flyet forbruker 20 prosent mindre drivstoff enn tilsvarende passasjerfly med samme vingespenn, hevder arkitektene bak.

– Flying-V er mindre enn A350 og har mindre overflateareal, men samme volum. Resultatet er mindre motstand. Det betyr at Flying-V trenger mindre drivstoff for å fly samme avstand, sier prosjektleder Roelof Vos ved TU Delft til The Times.

Flyet kan benytte seg av allerede eksisterende rullebaner, hangarer og gater.

Dersom teori kan overføres til praksis, vil det spare flybransjen for enorme summer. I 2019 er det forventet at flyselskapene verden over har en samlet inntjening på rundt 855 milliarder dollar eller om lag 7,5 billioner kroner.

Flyanalytiker Hans Jørgen Elnæs i Winair AS tror likevel ikke fly som dette vil snu opp ned på bransjen.

– De nye flyene SAS og Norwegian kjøper i dag er allerede 12 til 15 prosent mer drivstoffeffektive sammenliknet med tidligere, sier han til Nettavisen.

Han mener likevel at konsept som dette kan endre flyene over tid.

– Slik teknologi vil være en driver for mye annet, og kan endre flyene framover. Samtidig er bransjen ganske konservativ når det gjelder nye design, og det krever konsensus i bransjen før en går videre med fly som dette, sier han.

Professor Henri Werij ved universitetets fakultet for romfartsteknikk forteller til avisen The Times at målet er å gjøre luftfart mer bærekraftig.

– Det endelige målet er å kunne fly uten utslipp, sier han til avisen.

Share.

About Author

Sjefredaktør, Travel News [email protected]

Comments are closed.