Corona-rapport fra Torgeir Silseth

I dagene fremover bringer Travel News stemningsrapporter fra en rekke aktører i norsk reisebransje. I dag er turen kommet til Torgeir Silseth, administrerende direktør i Nordic Choice.

0

Hvilke tiltak har dere i Nordic Choice satt inn som følge av pandemien?
– Vi har dessverre måttet permittere og si opp nærmere 8 000 ansatte i Norden. En del hotell har vi måttet holde midlertidig stengt. Nå blir fokuset fremover å hente tilbake gjester og ansatte til hotellene våre.

Har dere hatt nytte av hjelpetiltak fra det offentlige?
– Tiltakspakkene er et godt bidrag, men det dekker på langt nær nok av kostnadene når inntektene er borte. Derfor er nedbemanning dessverre nødvendig for å redusere løpende kostnader.

Hvilke potensielle hjelpetiltak hadde vært ønskelige å innføre for Nordic Choice?
– Bortfall av arbeidsgiveravgift for en lengre periode også når vi er igang igjen. Redusert eller fjernet moms for bransjen i en lengre periode for å motivere til handel.
Fjerne avgrensningene for større konsern i kompensasjonsordningene. Det ser heller ikke ut til at man vil være i nærheten av å nå det månedlige taket som er satt samlet for kompensasjonsordningen, så nye tiltak som hjelper sunne bedrifter gjennom perioden ønskes velkommen.

Hva er de største utfordringene for dere under pandemien?
– Med reise- og møterestriksjoner er inntektsgrunnlaget falt bort nærmest fullstendig. Usikkerheten rundt varigheten gjør det også vanskelig å planlegge for en gradvis normalisering av driften.

Hvordan er du selv påvirket av pandemien?
– Som de fleste andre forholder jeg meg lojalt til myndighetenes råd og restriksjoner, men er ikke mer påvirket enn at jeg ser mindre til slekt og venner samt at noen forretningsreiser er kansellert. Jeg jobber fortsatt fra kontoret og gleder meg til hver dag tross omstendighetene.

Når ser du for deg at situasjonen vil begynne å bedre seg for dere?
– Siden myndighetene åpner for fritidsreiser i Norge i sommer, håper vi at nordmenn vil besøke oss i større grad enn normalt. Bortfallet av internasjonale reisende gjør at det er mange gjestedøgn som må erstattes. I tillegg vil vi merke møterestriksjonene i lang tid for våre konferansehoteller. Det er vanskelig å spå, men vi er nok ikke i nærheten av et normalt nivå før høsten 2021.

Ser du for deg en fremtidig endret forretningsmodell for Nordic Choice som følge av pandemien?
– Det mange først og fremst savner nå, er å møtes fysisk. Digitalisering er et gode, men det kan aldri erstatte det fysiske møtet. Signalene vi får fra våre gjester og kunder er at de savner å møtes, bo og spise hos oss. Samtidig er vi i gang med å gjennomgå hele driften for å sørge for at vi kan fortsette å levere de beste gjesteopplevelsene tilpasset den nye virkeligheten.

Share.

About Author

Comments are closed.