Corona-rapport fra Terje Grue

I dagene fremover bringer Travel News stemningsrapporter fra en rekke aktører i norsk reisebransje. I dag er turen kommet til Terje Grue, Country Manager for Emirates i Norge.

0

Hvilke tiltak har dere i Emirates satt inn som følge av pandemien?
– Emirates satt mer eller mindre hele flåten på bakken som følge av at myndighetene i FAE (UAE) lukket grensene for alle bortsett fra sine egne statsborgere. Det ble med andre ord bråstopp, også for muligheten til å reise i transitt via Dubai. Verdens største flyselskap står på bakken, og over 200 fly er parkert. Vi forsøker å fly et så omfattende fraktnettverk som mulig, og det er noen flighter for å gjøre repatriering av utenlandske statsborgere fra UAE til sine hjemland, og motsatt.  I Norge er alle ansatte permittert 75 prosent, både som et nødvendig virkemiddel for å redusere kostnader, men også fordi store deler av arbeidsoppgavene forsvinner når flyene er på bakken og folk ikke reiser.

Har dere hatt nytte av hjelpetiltak fra det offentlige?
– Ja, og nei.  I og med at vi for tiden ikke flyr, er tiltakene knyttet til reduksjon av flyplass- og andre avgifter ikke like relevant for passasjerdivisjonen i selskapet. Det er positivt for vår fraktoperasjon, selvsagt. Som utenlandsk flyselskap kan vi ikke søke om andre hjelpetiltak grunnet skattemessige årsaker. Dette kan til et visst punkt være forståelig, men verdien av internasjonal luftfart for norsk samfunnsøkonomi og industri reflekteres ikke i regelverket.

Hvilke potensielle hjelpetiltak hadde vært ønskelige å innføre for Emirates?
– Muligheten til å søke om «kontantstøtte» for faste kostnader, lønnskompensasjon som et virkemiddel og ikke bare permitteringsmuligheter. Innovasjon Norge må også komme på banen med et sterkt budskap for den dagen Norge igjen åpner grensene. Norgesferie er fint for mange, men utenlandske turister må til for å virkelig få fart i markedet igjen – og noen av disse turistene har en betalingsvilje for det Norge kan by på. La oss vinne de nå, slik at de ikke reiser til andre land.

Hva er de største utfordringene for dere under pandemien?
– Usikkerheten rundt fremtiden, og hvordan beslutninger som gjøres av ulike lands myndigheter gjør det umulig å vite noe om hva som skjer når, eller hvordan skaper hele tiden utfordringer som vi ikke på noen enkel måte kan angripe eller løse.  Hadde man hatt en dato for «restart 1.0» ville ting vært langt enklere. Som en positiv utfordring vil jeg trekke frem at det er ekstremt stor etterspørsel fra eksportindustrien og vår fraktdivisjon sliter voldsomt med å ta unna etterspørselen fra Oslo Lufthavn når passasjerkapasiteten er borte, og har fått flere fraktoperasjoner på plass i den siste tiden. Det er viktig å løfte frem lyspunktene i den ellers nokså mørke situasjonen vi står midt i.

Hvordan er du selv påvirket av pandemien?
– Jeg er delvis permittert, og har vært på hjemmekontor stort sett hver dag siden Erna sendte oss hjem, de første ukene også i karantene etter en jobbreise til utlandet. Ser at mange ting fungerer digitalt til et visst punkt, men det er også helt klart at mange ting løses raskere og bedre når man møtes. Jeg jobber i et selskap med rundt 160 ulike nasjonaliteter, og det kan være krevende med forhandlinger og diskusjoner på Teams, Zoom eller Skype – kanskje i all hovedsak fordi man ikke ser hverandre, det er vanskelig å lese kroppsspråk, og noen ganger er det også litt misforståelser av språkmessig art. Det er ikke alltid like lett å samle 5-6 personer for en diskusjon på engelsk, når ingen i rommet har engelsk som morsmål, eller kanskje behersker dette på ulike nivå. Personlig savner jeg både kollegaer og venner, bransjen vår er sosial og vi drives av å skape opplevelser for våre kunder. Det siste har det vært vanskelig å bidra til i de siste månedene.

Når ser du for deg at situasjonen vil begynne å bedre seg for dere?
– Hjemme i Norge er vi helt avhengige av at UDs reiseråd endres før det skaper noen stor endring, og jeg tror også det må bli justeringer på karantenereglene på en eller annen måte. Om reiserådene endres til at man igjen får lov til å reise, men deretter havner i karantene vil det bli vanskelig for både jobb- og privatreisende å kunne reise. Jeg synes vi ser noen lys i tunnelen når EØS-borgere får lov til å komme inn i landet, så får vi krysse fingrene for at det progressivt endres også for Ola Nordmann som både vil og må reise, samt for besøkende til Norge.

Ser du for deg en fremtidig endret forretningsmodell for Emirates som følge av pandemien?
– Emirates har på mange måter vært en ‘game changer’ i flyindustrien siden starten i 1985, og målet er å komme sterkt tilbake! Det jobbes med mange spennende ideer og planer for å sikre at vi har en smart modell som sikrer global mobilitet når vi igjen skal møte verden.

Share.

About Author

Comments are closed.