Corona-rapport fra Nora Aspengren

I dagene fremover bringer Travel News stemningsrapporter fra en rekke aktører i norsk reisebransje. I dag er turen kommet til Nora Aspengren, kummikasjonsansvarlig i TUI.

0

Hvilke tiltak har dere i Tui satt inn som følge av pandemien?
– Vi var tidlig ute med å iverksette kostnadsbesparende tiltak, da det var usikkert hvordan situasjonen ville utvikle seg. Vi har benyttet oss av de mulighetene som er gitt av den norske stat som for eksempel permitteringer i ulik grad. Hjulene skal jo holdes i gang og det er viktig at vi har de rette ressursene tilgjengelig til enhver tid.

Har dere hatt nytte av hjelpetiltak fra det offentlige?
– Som nevnt så har vi benyttet oss av permitteringsordninger, og også den midlertidige justeringen av pakkereiseloven som gir utvidet tilbakebetalingsfrist på tre måneder.

Hvilke potensielle hjelpetiltak hadde vært ønskelige å innføre for Tui?
– Virke er en veldig god støttespiller for oss her, de jobber iherdig for å sikre at bransjen blir hørt og at tiltak iverksettes.

Hva er de største utfordringene for dere under pandemien?
– Det er naturlig nok usikkerheten situasjonen medfører som er den største utfordringen, både for oss og for kundene våre. Samtidig opplever vi stor forståelse for at vi må ta dette dag for dag.

Hvordan er du selv påvirket av pandemien?
– Vi har alle hjemmekontor, i tråd med myndighetenes anbefalinger. Så har vi regelmessige videooppdateringer fra ledelsen, digitale møter og til og med livestreamet trening og meditasjon. Vi er et internasjonalt selskap som alltid har jobbet på denne måten, så dette går helt fint. Det mest utfordrende er nok at vi ikke får sett hverandre hver dag, tatt den hyggelige praten ved kaffemaskinen og den daglige kontakten man har når man er sammen på kontoret. Men vi forsøker å ha regelmessige «sosiale» digitale sammenkomster, og det hjelper litt.

Når ser du for deg at situasjonen vil begynne å bedre seg for dere?
– Det er fortsatt veldig vanskelig å si, det er et stort puslespill som skal falle på plass. Reiserestriksjoner her til lands, i landene vi besøker, og ikke minst folks reiselyst. Vi håper jo at verden åpnes opp igjen snart, men vi forholder oss til situasjonen slik den er nå og forbereder oss så godt vi kan på å gjenoppta driften.

Ser du for deg en fremtidig endret forretningsmodell for Tui som følge av pandemien?
– Det er selvfølgelig viktig at vi utvikler oss, og dette er jo en ypperlig tid for nytenkning. Vi ser hele tiden på muligheter slik at vi til enhver tid kan være relevante for kundene våre. TUI vil alltid være TUI, men kanskje med en ny vri og nye produkter.

Share.

About Author

Redaktør, Reis og Travel News, tom@reis.no

Comments are closed.