Corona-rapport fra Magnus Wrahme

I dagene fremover bringer Travel News stemningsrapporter fra en rekke aktører i norsk reisebransje. I dag er turen kommet til Magnus Wrahme fra Royal Caribbean.

0

Hvilke tiltak har dere i Royal Caribbean satt inn som følge av pandemien?
– I USA har nærmere 25 prosent av vår totale arbeidsstyrke mistet jobben som en konsekvens av coronapandemien. I Europa har vi i flere markeder gjort nødvendige nedbemanninger som dessverre også rammet noen av våre stillinger i Norge. Vi har også  medarbeidere i permittering i mai og juni og er kun et mindre kjerneteam i arbeid inntil videre. Samtlige ansatte har jobbet hjemmefra verden rundt og videokonferanse via Webex, Skype eller Microsoft Teams er blitt den nye kommunikasjonsformen for å holde kontakt med medarbeidere. I tillegg har vi hatt store logistikkutfordringer med å få hjem våre ombordansatte, og en del bor fortsatt på skipene i påvente av at de kan fly hjem igjen.

Har dere hatt nytte av hjelpetiltak fra det offentlige?
– I liten grad i forbindelse med midlertidig permittering i respektive Norge og Sverige. Det var også positivt at Norge valgte å forlenge fristen for refusjon til kunder fra 14 dager til tre måneder, men dette ser ut å endre seg igjen og varierer noe fra land til land i Norden.

Hvilke potensielle hjelpetiltak hadde vært ønskelige å innføre for RCCL?
– Jeg kan ikke se noen nye konkrete tiltak her i Norge hvor jeg mener regeringen har vært proaktiv. Det er viktig for oss generelt og globalt at havner og myndigheter raskt kommer frem til tydelige krav på hva som må til for å sikre forsvarlig og sikker drift igjen for våre skip, slik at vi kan forberede og tilpasse oss best mulig. Det som fortsatt er meget uvisst er reiserestriksjoner utenlands og forutsigbarhet. Informasjonen kommer stegvis og da stopper alt opp. Konsumenten tør ikke planlegge fremover, noe som naturlig nok påviker bookingutviklingen negativt.

Hva er de største utfordringene for dere under pandemien?
– Vi har over 60 skip som venter på å få begynne å seile igjen, og som nå står i forskjellige havner verden rundt. Alle våre seilinger er kansellert til og med medio juni 2020, noe som gir minimalt med inntekter – men hvor vi fortsatt har personale ombord som venter på å få seile igjen. Mesteparten av våre cruiseferier krever fly som skal ta gjestene til havnen hvor ferien starter, og når de fleste markeder har lukket sine grenser påvirker det selvsagt markedspotensialet i det kortere perspektivet. En annen utfordring er at våre viktige reisebyrå-partnere stort sett er i permittering og er vanskelige å få kontakt med.

Hvordan er du selv påvirket av pandemien?
– Jeg jobber fortsatt 100 prosent og deler tiden 50/50 mellom kontoret på Lysaker og hjemmekontor. De fleste i vårt nordiske team jobber fortsatt hjemmefra og vi holder daglig kontakt via video. Selv om video fungerer bra, er møte mellom mennesker noe vi alle savner i teamet.

Når ser du for deg at situasjonen vil begynne å bedre seg for dere?
– Tidslinjen er utenfor vår kontroll, da myndigheter verden rundt bestemmer når skipene kan begynne å seile igjen. Derfor ønsker jeg ikke å spekulere, men kan garantere at vi forbereder oss til å kunne starte opp med kort varsel. Vi foventer en stegvis åpning av våre cruiseferier i forskjellige regioner, som igjen helt og holdent må tilpasses etter myndighetenes godkjennelse. For oss er det ekstremt viktig å kunne garantere våre gjesters sikkerhet og helse ombord og være godt forberedt når vi starter opp igjen.

Ser du for deg en fremtidig endret forretningsmodell for RCCL som følge av pandemien?
– Det er sannsynlig, i hvert fall i det kortere perspektivet. Spesielt når det gjelder hvor stor gjestekapasitet vi kan seile med, hvilke typer helsemessige tilpasninger vi må gjøre for å sikre at våre gjester og ansatte kan være helt trygge på sin ferie. Dette er noe som eksisterende cruisegjester er vant til fra før av, da vi alltid har hatt stort fokus på hygiene og sikkerhet. Når det er sagt, er vi fortsatt trygge på at våre cruiseferier finner veien tilbake til å gi våre gjester en fantastisk kvalitetsferie også i fremtiden.

Share.

About Author

Comments are closed.