Bombetrussel mot dansk reklamebyrå etter SAS-reklame

Reklamefirmaet som står bak en kritisert SAS-reklame, ble utsatt for en bombetrussel torsdag. Store politistyrker rykket ut til selskapets lokaler i København.

0

Politiet ble varslet om en trussel mot det norskeide reklamebyrået & Co i 5-tiden torsdag morgen. Meldingen skal ha blitt sendt på epost.

Politiets talsmann Henrik Brix bekrefter at det er kommet en trussel. Reklamebyrået ligger i Adelgade sentralt i København sentrum.

– Det er så stort at vi må vente på at det kommer flere hunder. Når de ankommer, får vi undersøkt det hele med bombehund, sier Brix ifølge Ekstra Bladet.

Evakuerte nabobygg
Gaten er sperret av, og minst én av nabobygningene skal ha blitt evakuert. En bombeenhet fra forsvaret er på stedet, i tillegg til en rekke politibiler og ambulanser.

Folk i området bedt om å holde seg innendørs. Det ligger et treningssenter i nærheten, og kunder ble holdt tilbake i en times tid før de kunne bli fulgt ut. Det er også et hostell i nabolaget, og flere av gjestene – noen av dem bare iført pysjamas – ble stående på gaten mens operasjonen pågikk.

Bekrefter bombetrussel
Det er det norske markedsføringskonsernet The North Alliance som eier reklamebyrået, skriver DN. Reklamebyråets administrerende direktør har kort kommentert hendelsen.

– Jeg kan bekrefte at det er en bombetrussel, og at politiet holder på å gjennomgå stedet. Vi følger deres instrukser og avventer situasjonen. Det er selvfølgelig veldig trist for våre medarbeidere, sier byråets sjef Mikael Jørgensen til Danmarks Radio.

Ansatte i reklamebyrået ble navngitt i kommentarfelt etter at videoen ble publisert.

«Bare en påminnelse om å notere seg disse navnene og adressene, og legge de et trygt sted. Når tiden kommer vil alle som var involvert i å lage denne videoen bli gjort om til vindspill», skrev én, ifølge DN.

Budskapet provoserte
Reklamefilmen som hevdet at ingenting er skandinavisk, ble møtt av en storm av reaksjoner i sosiale medier. Filmen ble fjernet både fra SAS’ Facebook- og Youtube-side onsdag morgen, men senere samme dag var kampanjen iverksatt igjen – med noen endringer.

I filmen trekkes det fram en rekke ting som ofte forbindes med Skandinavia, som svenske kjøttboller, dansk rugbrød og bindersen. En fortellerstemme konstaterer så at «ingenting er skandinavisk – alt er kopiert».

Misforstått
SAS svarte på kritikken med at det dreide seg om et koordinert angrep. Selskapet opplyste at reklamevideoen ble lagt ut på nytt i en «kortere og klarere» versjon og la til at kampanjens budskap ble misforstått.

Pressesjef John Eckhoff i SAS sa onsdag til NTB at selskapet står bak budskapet i filmen, som handler om at reiser beriker oss.

– Vi i SAS er stolte av vårt skandinaviske opphav og de verdiene som preger våre åpne, likestilte og demokratiske samfunn, sa han.

Share.

About Author

Comments are closed.