Bjørn Kjos trapper ned

Bjørn Kjos går av etter 17 år som konsernsjef i Norwegian. Han skal fortsatt ha en sentral rolle i selskapet som rådgiver for styret og styrets leder.

0

Finansdirektør Geir Karlsen går inn i rollen som fungerende konsernsjef. Samtidig vil styreleder, Niels Smedegaard ta en mer aktiv rolle i Norwegians ledelse. Endringene er gjeldende fra i dag, 11. juli.

– Jeg er svært glad for at Bjørn fortsatt vil ha en sentral rolle i Norwegian som rådgiver for styret og meg selv. Også fremover vil vi få glede av Bjørns omfattende nettverk og dyptgående kunnskap og erfaring fra internasjonal luftfart når selskapet nå har endret strategi og gått inn i en ny fase fra vekst til lønnsomhet. Prosessen med å rekruttere en ny, permanent konsernsjef er i gang, sier styreleder Niels Smedegaard.

– Jeg har stor tillit til at styret kommer til å rekruttere en godt kvalifisert konsernsjef til å lede Norwegian videre sammen med resten av toppledelsen. Den neste konsernsjefen har en utrolig spennende jobb i vente og jeg er glad for at jeg nå kan gi stafettpinnen videre, mens jeg selv kan konsentrere meg om noen utvalgte prosjekter som vil være av stor betydning for Norwegian fremover. Som jeg har uttalt mange ganger er det ikke naturlig å sitte som konsernsjef når man har gått inn i 70-årene, sier avtroppende konsernsjef Bjørn Kjos.

I løpet av de 17 årene Bjørn Kjos har vært konsernsjef har Norwegian vokst fra et lite, innenriks flyselskap med 130 ansatte og fire fly, til et globalt, prisvinnende lavprisselskap med over 11 000 ansatte over hele verden og en flåte på 162 fly. Norwegian har under Kjos’ ledelse også bygd opp en omfattende langdistanseoperasjon med over 60 interkontinentale ruter. Norwegian er nå det største utenlandske flyselskapet i New York-området. I fem år på rad har SKYTRAX kåret Norwegian til verdens beste lavprisselskap på langdistanse.

Etter mange år med kraftig vekst, store investeringer og global ekspansjon endret Norwegian strategi fra vekst til lønnsomhet i 2018. Fremover vil veksten avta og selskapet vil høste av de investeringene som er gjort.

– Den nye konsernsjefens hovedoppgave vil være å sikre en stabil og lønnsom drift, til fordel for kunder, ansatte og aksjonærer. Det er viktig for oss å sikre at Norwegian er godt posisjonert for tøff konkurranse og også uforutsette hendelser fremover. Vi skal ha et lønnsomt rutenettverk, en velfungerende drift og en organisasjon som bygger oppunder det. Kostnadene må også ytterligere ned, fortsetter Smedegaard.

– Livet jeg har levd
– Norwegian har liksom vært livet jeg har levd, utenom familien. Det har vært fantastisk artig å jobbe sammen med så mye ressurssterke folk, sier Kjos (72) til NTB.

Torsdag ble det klart at han forlater sjefsstolen i selskapet han var med på å starte, og som har gjort ham til en av Norges mest profilerte næringslivsledere.

Han skal fortsette i en rådgiverrolle, men gleder seg til å slippe det operative ansvaret.

– Du lever jo alltid med at passasjerene skal fram. De skal fram i tide. Du vil alltid ha tekniske ting som skjer, som du må håndtere. I verste fall, så går alle maxene på bakken. Du er ikke av og på som CEO. Du er på. Det er en jobb som går 24/7, sier Kjos, som innrømmer at det har vært mye styr med Boeing 737 MAX-flyene som ble satt på bakken tidligere i år.

Ut på tur
Det første Kjos skal gjøre nå som noe av byrden er løftet bort, er å dra ut på seilferie «dit vinden fører» ham. I tillegg skal han dyrke litteraturinteressen enda mer enn før, selv om kona allerede mener han leser «altfor mye».

– Men jeg skal tilbake igjen. Jeg vil fortsette å jobbe i Norwegian og være en rådgiver. I den grad de vil spørre meg om meninger om ditt og datt, så vil jeg være tilgjengelig for det, sier han.

En av de viktigste oppgavene for Kjos i hans nye rolle, blir å etablere et nettverk for passasjersamarbeid med flyselskaper i Asia og USA. På samme måte som de har gjort med det britiske flyselskapet EasyJet i Europa.

– Nå som jeg ikke har det operative ansvaret, vil jeg få mye mer tid til å jobbe med de tingene som Norwegian kanskje vil ha mer fortjeneste av i framtiden, sier Kjos.

Flyreiser for alle
Han er stolt over det han har fått til i årene i flyselskapet. Først som styreleder fra 1993 til 1996 og deretter som konsernsjef siden 2002.

– Vi har gjort noe for det norske folket først, og deretter for skandinaver, og så europeere, og så i andre verdensdeler. Folk trenger ikke være rike for å fly. Det har liksom vært vår mission. Flyreiser og ferieturer skal være tilgjengelig for alle, ikke bare de rike, sier Kjos.

– Geir er en ålreit fyr
Inntil videre tar finansdirektør Geir Karlsen over som fungerende konsernsjef i Norwegian. Men Kjos er også tydelig på at han ønsker Karlsen som sin etterfølger på lang sikt.

– Jeg har null problemer med å overlate roret til Geir. Han er en veldig ålreit fyr og er beinhard til å jobbe 24/7 og har de kvalitetene du bør ha for å jobbe i team, sier Kjos, men understreker at det er opp til styret å ta den avgjørelsen.

Fortsatt sitter den avtroppende sjefen med en eierandel på rundt 20 prosent i selskapet sammen med tidligere styreleder Bjørn Kise. Når det gjelder oppkjøpsryktene rundt selskapet, vil han ikke låse seg i noen retning.

– Vi kommer til å følge strømmen sammen med de andre eierne. Vi skal ikke være noen soloryttere der, sier han.

Share.

About Author

Redaktør, Reis og Travel News, [email protected]

Comments are closed.