Glissent på TravelXpo

Vel 5 700 besøkende fant veien til den nye reiselivsmessen TravelXpo på Telenor Arena sist helg. Det var i underkant av hva arrangøren hadde håpet på, selv om responsen fra de som fant veien dit ifølge messesjef Birgit Haugen var god.

0

Ifølge henne meldte flere utstillere at de hadde solgt bra.

– Jeg er litt overrasket over at ikke besøkstallet vi til slutt endte på ikke var høyere, for jeg synes det var bra med folk alle de tre dagene, sier Haugen.

For dem som har vært med fra den tiden reiselivsmessen i Oslo var et betydelig evenement må TravelXpo har fortonet seg puslete. De timene Travel News var innom på fredag, fra åpningen til et godt stykke ut på ettermiddagen, var det tildels svært glissent mellom utstillerne.

Søndagen var for øvrig den best besøkte dagen med vel 3000. Det nøyaktige tallet for alle tre dagene var 5799.

Etter reiselivsmessen på The Hub helgen før var det knyttet til dels stor spenning til hvor mange som ville finne veien til TravelXpo. Det offisielle tallet fra teamet bak Reiselivsmessen 2020 var 22 733, nesten fire ganger så mange som på messen på Fornebu.

Les mer om den messen her!

Riktignok hefter det endel usikkerhet knyttet til tallene på The Hub. I stedet for som TravelXpo gjorde det ved å sjekke alle besøkende ved inngangen foregikk tellingen noe mer tilfeldig på Stordalen-hotellet.

Det er likevel liten tvil om at nykomlingen TravelXpo har et godt stykke igjen før det kan bli butikk av messen for arrangøren.

– Utstillerne solgte ifølge dem selv fra og var fornøyde, understreker samtidig Haugen.

Ifølge henne brukte mange av dem som fant veien ut dit flere timer på å orientere seg blant utstillerne.

– Vi tok sjansen på denne også, det blir i hvert fall ikke noe salg om vi ikke stiller, som sjefsjomfru Charlotte Ehde Eliassen i Jomfrureiser tørt kommenterte fredag.

Helgen før på The Hub solgte turoperatøren uoffisielt inn nesten en tredel av årets budsjett.

Mens den messen mer fremsto som en ren salgsmesse gjorde TravelXpo et hederlig forsøkt på å skape liv og røre på messen i tillegg. Det var også relativt god interesse for foredragene og underholdningen ellers, og «Smaken av Norge», der man for en relativt rimelige penge kunne oppleve en rekke av produktene distrikts-Norge har å tilby, fikk god respons.

– I sum ble det en god lansering og gjennomføring, og noe som gir et godt grunnlag for å utvikle messen videre med mer innhold, konkluderte Birgit Haugen.

Share.

About Author

Comments are closed.